זהב נאצי

by

נועם אבידן סלע

1.

יש כנראה עוד הרבה זהב נאצי
בכספות בשוויצריה
זה הזהב הנאצי
שזהוב יותר מזהב
זה הזהב הנאצי
שהוא הכי זהב

ולא, אני לא קורא להשמדת יהודים
לא, אני באמת לא קורא להשמדה של שום סוג של בני אדם
ואם מזה עולה שלבני אדם יש סוגים
אני לא אכפור בטענה
אני אאמץ אותה אולי
יש סוגים של בני אדם כמו סוגים של גבינה
בני אדם הם כמו גבינות
וזה לא סביר לאכול כל החיים רק קוטג'

מי היה מאמין על הצרות שיבואו לי מהיידיגר
מי היה מאמין שפילוסופיה מטפיזית יכולה לעשות כאלה צרות מעשיות
זה ברור שהפילוסופיה שלו הייתה פילוסופיה נאצית
זה ברור שכל פילוסופיה היא נאצית
והפילוסופיה שלו הייתה הכי גדולה
כי היא הייתה הכי נאצית
זה זהב נאצי
כשזה הכי זהב

 2.

לא, אני לא קורא להשמדת יהודים
אני בעצמי יהודי מאמין
הרי שנאה עצמית זו תופעה יהודית מובהקת
זה היידיגריאני לחלוטין

למה למה למה למה למה למה שמאלנים
למה אתם לא מאמינים באלוהים

אני לא בעד השמדת יהודים
אני לא בעד השמדת בני אדם באופן כללי
אבל אני בעד זהב
ואין זהב כמו זהב נאצי

אני לא בעד השמדת יהודים
אני נגד השמדת בני אדם באופן כללי
אבל אני יודע שכל העולם הזה הוא השמדה אינסופית
כל היקום הוא השמדה

למה שמאלנים אתם לא מאמינים באלוהים
אתם לא רואים שכל העולם זהב?
אתם לא רואים שכל היקום זהב נאצי
בכספות שוויצריות
זהב של יהודים?

 

תגים: , , ,

62 תגובות to “זהב נאצי”

  1. צביקה Says:

    זהב נאצי שמאלנים אלוהים איזה קשקשת של מילים.
    זהב יהודי? אין
    יהודי זב יש ויש.
    חטמו ארוך
    ודמו הזב
    מאפו על זקנו ניגר.
    להשמיד יהודים?
    מה פתאום
    לא בפרטי רק בכללי.

  2. ד.ר Says:

    תמיד תהיתי איך קרה שהיידגר החליק יחסית בקלות לתוך הקאנון הישראלי (כלומר, קאנון הקריאה בקורסים בפילוסופיה קונטיננטלית, for what its worth), בניגוד להתעלמות ואף לעוינות שזכו לה אחרים שהיו נאצים לא קטנים כמו שפנגלר או קרל שמיט. זה אולי קשור לעבודת ההכנה של שלמה צמח שפירגן לו תרגום וגם התכתב איתו קצת, אבל לדעתי זה יותר מזה נובע מכך שהיידגר, בניגוד לשני האחרים, נחשב לכותב מרוחק ומופשט. קצת כמו בגרמניה הקיסרית, בישראל מותר לפטפטני הבוהמה להתעסק באסתטיקה ובהגיגים מטאפיזים, אבל בלי פוליטיקה ביטה שן.

    (זה בלי קשר לשיר החביב)

    • קליימור Says:

      קארל שמיט כבר מזמן בתוך הקנון, עמוק. בפקולטה למשפטים בחיפה לימדו עליו בשנה שעברה שני סמינרים, לא אחד. שפנגלר פחות רלוונטי לדיונים עכשוויים בתאוריה פוליטית; אנחנו הרי אופורטוניסטים, משתמשים במה שמקדם אותנו.

    • צביקה Says:

      אני חובר לומתחבר לתרעומת שמואל.
      אין קיום לא לשירה וגם לא לפילוסופיה ללא היות האדם בשר ודם.
      כל מי שניסה הבין שרוח האדם עמך בשר ודם לא כופה גווה ולא מקפלת ברכה בפני מי שמדבר גבוהה גבוהה גיבובי גיבובים אודות מיני איזמים מזון לאופורטוניסטים.
      יותר מדי ישויות חוגגות על תמימות מחשבתנו ותמימות דרכנו. רדו אל העם או רדו מעל גבנו – אלה שאלוהים מדבר מפיהם ואילו שבהבל פיהם שורפים אלוהים חיים.

  3. שמואל Says:

    "מותר לפטפטני הבוהמה להתעסק באסתטיקה ובהגיגים מטאפיזים, אבל בלי פוליטיקה ביטה שן": באמת? כך זה נחווה אצלך? התחושה שלי, במיוחד בהשוואה למדינות אחרות, היא שבארץ יש עיסוק מתמיד בפוליטי, ושדווקא מסורת אסתטית, מנותקת במובן החיובי של המילה, אין כאן. ייתכן וכך צריך (בהתחשב בכיבוש וכו') אבל נראה לי שרוב המשוררים שלנו, רוב כותבי הרומנים שלנו, רוב ההוגים שלנו, קשורים בסדר יום פוליטי כזה או אחר, ושהשיח הישראלי באופן כללי מבכר את הפוליטי/אתי על פני האסתטי; שרוב הספרים הלא-מקצועיים (אלו שפונים לקהל מעבר לתחום ספציפי באקדמיה) עוסקים בשאלות כאלו; ובעיקר שתלונות מהסוג שהתגובה שלך מבטאת הרבה יותר נפוצות מאשר הבעיה עליה הן מצביעות (כלומר, החרדה שמא חס וחלילה אנחנו עוסקים בבעיות מופשטות, שהן לא פוליטיות/אתיות/בוערות, הרבה יותר נפוצה מאשר העיסוק בבעיות המופשטות/אסתטיות וכו').

    • ד.ר Says:

      איך לומר זאת, גם הפוליטיקה בארץ היא שירה. מבחר מהארץ קו איל: סתיו שפיר מזהירה שהסערה מתקרבת, ג. לוי על הצייר המפחיד נתניהו, משהו על זאת מהמפד"ל עם המבט המצועף שגרה בתל אביב, יתרונות הטבעונות, ולמעלה למעלה – לא גמרת מהצלחת? אין מדינה פלסטינית. כמו כן בסך הכל התבערה היא לא על מה שמלמדים במחלקות לספרות אלא מה מצביעים המרצים שם ועל איזה עצומות הם חותמים. אולי יהיה מדויק יותר, ודיאלקטי יותר, לומר שהפוליטיקה, ברמה היותר דחלילית שלה, והתרבות, במובן היותר שטחי שלה, מתמזגות בארץ למשלב-ביניים שעושה מהתרבות ססמאות בחירות ומהפוליטיקה שעשוע קאמפי. יש תרבות ויש פוליטיקה, אבל זה לא שכולם קוראים סרבנטס וגם לא שכולם דנים בכובד ראש מה יוסי ביילין אמר בבינתחומי. במקום זה יש ראיון עם משוררת מזרחיה וכתבה על סרט שאומר משהו לא יפה על צה"ל.

      אבל העיקר שלא יפציצו באיראן או שכן יפציצו באיראן כי אז נמות. אבל זה שייך לרגיסטר תיאולוגי שונה לגמרי. ועל כך בפרק אחר.

      • שמואל Says:

        הבנתי (בערך). מסכים (אני חושב).

      • צביקה Says:

        השפה העברית מייצגת היטב את הרדידות של השיח הישראלי. כאילו כזה הן מילים מובילות. אין מושג אלה כאילו ואין מה אלא כזה. השיח הולך ונעשה רדוד והבעיות הולכות ומחריפות.
        כאילו כזה הוא התיקון יתר של הסיסמאות החלוטות של ימי ראשית המדינה. כמו כל מערכת דינמית גם זו שלנו תמצא את איזונה. עד אז צריך ממה שכל כך חסר סבלנות ובעיקר סובלנות.

      • נטליה Says:

        זאת מהמפד"ל עם המבט המצועף שגרה בת"א. לייק.

  4. מספר 666 Says:

    שפנגלר בכלל לא היה נאצי. הוא היה גרמני שמרן אבל לא אחר מאשר מושל פולין הנאצי הנס פראנק שהכיר אותו העיד לאחר המלחמה בפניהפסיכיאטר שחקר אותו לאון גולדנסון ( וזה היה שנים לאחר מות שפנגלר ) ששפנגלר הזהיר אותו עוד ב-1933 בדיוק ממה שקרה ושהרייך יגווע תחת היטלר. הוא סיפר ששפנגלר שלח לו מכתב ב1936 שבו הוא כתב שהיטלר אינו מדינאי שהוא עושה עבודה מצויינת עבור אוייבי גרמניה ושעליו לשמור את כל היהודים בגרמניה עבורה ועבור גדולתה. פראנק סיים ואמר שזה שהוא לא הושפע מדברי החכמה של היטלר מראה איזו עוצמה הייתה להיטלר עליו.

  5. Shraga Elam Sündermann Says:

    רק לשם דיוק בעובדות מעל לתשעים אחוז מהזהב "הנאצי" שהופקד בבנקים שווייצים נשדד מהבנקים המרכזיים של הולנד ובלגיה. "רק" קילו או שניים באו מיהודים.
    רוב היהודים שהושמדו היו עניים ולא היה להם זהב וגם לא בשיניים.
    הקונגרס היהודי העולמי הפיץ בהצלחה בשנות התשעים אגדה אורבנית משתלמת. רק מעטים שמו לב למחקרו המבריק והמשכנע של ידידי הרש פישלר (הרש נולד במחנה עקורים בגרמניה לשני ניצולי שואה והא עד היום חסר אזרחות).

    • צביקה ארצי Says:

      רק קילו זהב או שניים באו מהיהודים הוא טיעון מעט בעייתי.
      רק סיכום משקלי טבעות הנישואין העשויות זהב ועוד מיני קישוטי זהב קטנים עולה במאות מונים על הקילו או שניים.
      מאחר ולא פורט מה מקורו של הזהב באותם הבנקים אזי ניתן להניח ש"מעט" מהתעשיינים היהודים הפקידו זהבם למשמרת בבנקים, כך עשו קרוב לודאי גם משפחות הבנקאים היהודייים.
      נראה לי שסיכום של אלה כבר מגיע למשקל המטה את הכף לרעת "מדייק הדיוקים".
      בכל מקרה כמות האוצרות השדודים לא כולל זהב מצביע על כך שהיה מה לשדוד גם מ"היהודים העניים".
      בעצם לא ברור לי מה ה"דיוק הזה" תורם לעצם נושא הפוסט.

  6. תוהה Says:

    אני מלא הערצה לכל מי שהצליח להבין ״ מה כוונת המשורר״ לי זה נשמע כמו גיבוב……..

    • סמולן Says:

      אנא עארף, הנקודה היא שאמנות המחאה הישראלית, גם אם היא מגיבה לסביבה המיידית שבה היא נוצרת, מפנה את פניה רק לאמנות המערבית, ולא להידברות עם הציבור שבקרבו היא פועלת. היא איננה מידברת עם המקום שבו היא נוצרת והיא אויבת מובהקת של האינטרסים הלאומיים-תרבותיים המקומיים, בין אם אינטרסים ערביים-פלסטיניים ובין אם אינטרסים של יהודים.

    • נטליה Says:

      מה שאני אוהבת, זה את הדאגה שלך לפלסטינים. כמו אלו שפתאום נזעקים להגן על מעמד האישה באסלאם רק על מנת להצדיק גזירות/אי-שוויון/כיבוש, או אלו שמזעדעזעים ממלחמות אזחרים בארצות ערב ("ערבים הורגים ערבים") רק כי זה מגמד את החלץ הפיזי המתון שלנו. אבירי הליברליזם אתם.

      • סמולן Says:

        קטעים איתך:

        http://acheret.co.il/?cmd=articles.130&act=read&id=378

      • יואב Says:

        וואו זה היה הטרולינג הכי טוב שנתקלתי בו מזה זמן רב. כה לחי!

      • נטליה Says:

        בהנחה שאתה סמולן שציטט את נועם –
        לא אמרתי שזה לא נכון. זה כמובן נכון. התייחסתי ל"כוונת הדובר", משוג נלוז בנרטולוגיה. כשנועם אומר את זה, אני מאמינה שהוא מאמין בזה. כשאתה אומר את זה, אתה טרמפיסט על מנת לקדם את ההפך הגמור.

        בהנחה שאתה נועם שהתחזה לסמולן וציטט את עצמו –
        אני לא מבינה כלום.

        לסיכום: הדובר הוא יישות חשובה.

  7. איתמר Says:

    השיר נפתח בעיסוק בזהב. ליתר דיוק בספקולציות על זהב שחבוי בכספות בשוויץ. מלשון ההגזמה ("זהוב יותר מזהב") אפשר להבין שלא מדובר בחומר עצמו אלא במטאפורה, ויש יסוד סביר להניח שמדובר במיטונומיה (בעצם אין).

    הבית השני מתחיל בהסתייגות מתחילת השיר, למרות שלא ברור לקורא מדוע יש צורך בה. אנחנו מניחים שהכותב חושב שהוא הובן שלא כהלכה, שהוא חושש שהקורא הבין מהבית הראשון שהוא (הכותב) מעריץ של דבר-מה נאצי (כאן – זהב נאצי), אולי אף הרחיק לכת בפרשנותו והגיע למסקנה שהכותב משתמש בזהב כמטאפורה לגזע (זהב/בלונד/ארי וכו'). הכותב מכחיש את הלך החשיבה הזאת, לא לכך הוא התכוון. כמובן שההכחשה לפני ההאשמה בפועל מהווה מעין הודאה.

    הבית השלישי מבהיר לנו את ההקשר שבו השיר מתקיים, הקשר שעד עכשיו נותר סתום. לכותב יש סיבה טובה לחשוב שהוא לא מובן כהלכה, שמסלפים את דבריו, לא רק שזה קרה בעבר, אלא ש'באו' אליו צרות. לא מהערותיו הבוטות על זהב נאצי אלא דווקא בגלל היידיגר. הוא מתפלא שפילוסופיה מטפיזית יכולה ל'הביא' צרות. למרות זאת הוא מודה (בציניות?) שהפילוסופיה של היידיגר היא פילוסופיה נאצית, הוא אף מגזים וטוען שכל הפילוסופיה היא נאצית (שוב, לא ברור אם מדובר בהגזמה צינית או באמירה תמה) וחוזר שוב לזהב הנאצי, הפעם כמטאפורה פשוטה (פילוסופיה/זהב).

    ההכחשה בתמיכה בנאציזם חוזרת שוב, הפעם הוא הופך את מה שכבר אמר כדי לטעון, שדווקא היידיגר (הנאצי) הוא המקבע של תופעה יהודית כשנאה עצמית. המשפט הזה מעורר בקורא (הבקיא) את המחשבה שהיידיגר הוא כאן מטאפורה בלבד, ושאין כוונה לפילוסוף עצמו.

    בית קצר,הכותב פונה לשמאלנים בשאלה (שחוזרת על עצמה ללא סיבה), מדוע אינם מאמינים באלוהים. ללא סימן שאלה.

    שוב, בפעם השלישית הכותב חוזר על ההכחשה בדבר היותו תומך בהשמדת יהודים, אבל כאן, לקראת סוף הבית, הוא מתנה את ההתנגדות שלו – בכל זאת הוא "יודע" שהעולם הוא השמדה אינסופית. בכך הוא מפריד בין דעתו (לא בעד השמדה) לבין ידיעותיו על העולם (שהוא השמדה אינסופית).

    הבית האחרון קורא שוב לשמאלנים וחוזר על השאלה, ושואל אותם (הפעם עם סימן שאלה תקני), אם הם לא רואים שכל העולם הוא זהב. בסיום הוא משייך את הזהב הנאצי ליהודים, בעלי הרכוש המקוריים. מה שהופך את המשמעות של הזהב הנאצי, מזהב ששייך לנאצים, לזהב שהוא נאצי (כשם תואר) ושייך בעצם ליהודים.

    סוף דבר: רק (עוד) ביטקויינס יכולים להציל אותנו. אמן.

  8. יוסי Says:

    זרם האסוציאציות הביא אותי לפה:

    http://www.encyclopedia.com/topic/Fritz_Haber.aspx

    חובה לקרוא מההתחלה ועד הסוף—אין זהב יותר יהודי-נאצי מזה.

    • יואב Says:

      אותי הוא הביא לשחר הזהב…

    • צביקה Says:

      יהי זכרם ברוך.
      זו רשעות לקשור את המדען היהודי עם איזה שהוא הקשר נאצי. הקישור עושה עוול ליהודי הגרמני.
      האיש היה גרמני גאה אבל ברגע שגרמניה השתנתה לנגד עיניו הוא נטש אותה. שבור לב הוא ניסה לחזור טוטלית ליהדותו=להגיע לפלסטינה.
      הלקח היחידי הוא שגזענות היא רעה חולה ומי שאוחז בה יעשה כל דבר הזוי שאף לא שפוי אחד יעלה בדעתו.
      יוסי תקן אותי אם טעיתי בפרשנות של ההפניה שלך.

    • יוסי Says:

      הכוונה שלי, ברוח השיר, לא הייתה ליצור איזו סדרה של היקשים מתמטיים אלא יותר ללכת בכיוון של אסוציאציות חופשיות. המדען היהודי הגרמני הפטריוט שהציל את העולם מחרפת רעב, לאחר מכן עשה הון קטן מהשמדת חיילי בעלות הברית בלוחמת גזים שהוא היה חלוצה, גזים שלאחר מכן שוכללו לציקלון בי, בו השתמשו להשמיד את עמו לו התנכר ללא הועיל, אותו המדען שהפך לחיה השמיד גם את משפחתו בתהליך התבהמותו והדובדבן שבקצפת—הוא ניסה לעזור לגרמנים להפיק זהב ממי הים… לבסוף הוא חיפש את מפלטו בפלסטינה. האם אין בו שום דבר נאצי? הוא מן הסתם לא היה חבר מפלגה, אבל נראה לי שהוא הגיע מאותה השכונה הרעיונית ואם היו נותנים לו להיכנס למועדון אולי הוא לא היה מסרב. סתם ספקולציה ולא צריך להתייחס אליה יותר מדי ברצינות. אבל אם אתה מתעקש שאין לו שום קשר עם הנאצים בכזאת פסקנות אז אני אעשה לך איפכא מסתברא ואומר שהוא היה נאצי לגמרי. כי לפי ההגדרה שלי נאצי הוא מי שמסוגל לחשוב על "אפליקציה" כימית שמטרתה להשמיד את האחר בשם ציווי לאומי. אוקי?

      • צביקה Says:

        יוסי אתה עושה סלט קומפוט ומקדיח אותו בתוספת זרה.
        במלחמת העולם הראשונה משהו חשב על השמדת עם ועוד בגזים?
        לפי קלות ההגדרה שלך אתה יכול להפוך אותי – ועוד בקלי קלות – לחתול. די לך להגדיר כי חתול הוא מי שמסוגל להתענג על מעדן חלב מחלב שנמנע מהעגל.
        תגובתך מדגימה את הסכנה הטמונה בהכללות.
        במלחמת העולם הראשונה גרמניה פיתחה נשק להכרעת המערכה בדיוק כמו שהצד הבריטי עשה כאשר פיתח את הטנק. במלחמת העולם השניה פתחו האמריקאים את הפצצה לאותה המטרה – אני מתעלם מפלפולים מאוחרים על מיני מניעים זרים.
        סליחה שאני אומר זאת אבל הפלפול שלך עושה חסד עם היטלר הצורר הנאצי , כאילו לא היה חריג, ולולא הוא אזי משהו אחר כבר היה מיישם את אותו הפיתוח לאותה המטרה.

      • נטליה Says:

        צביקה, אתם מעט מיתמם ולא מתייחס לשורה החשובה ביותר של יוסי, ""אפליקציה" כימית שמטרתה להשמיד את האחר בשם ציווי לאומי." השואה שלך, כמו השואה של ישראלים רבים, מטהרת, גם אם לא במודע, את כל הרעות החולות בעולם, כי הן לא משתוות לה, וחבל. היטלר היה מופע מוקצן של תופעות דומות רבות אחרות לפניו ואחריו. אחת מהן היא כימאי שמפתח נשק על מנת לחנוק אנשים כחרקים, אנשים שהאידאולוגיה הלאומית שלו מכנה אותם אויבים.

      • צביקה Says:

        נטליה נטלת לך את תפקיד המחנכת. שאפו!!!
        אני הזכרתי שואה? מטהרת?! נראה כאילו את לא קוראת לפני שאת מגיבה.

        איני מצדד במלחמות אבל אני ריאלי הן קיימות. במלחמה הורגים, פוצעים והורסים והכל מען "המטרה הקדושה" נצחון.
        להשגת המטרה מפתחים נשק שכל מטרתו להרוג. להרוג הרבה וביעילות. במקביל לכלול אמצעי ההרג – למען להקל על המצפון – מייצרים אמנות וכותבים קודים אתיים.
        פרס נובל יונק את מקורותיו הכספיים מקרן של מפתח אמצעי הרג מאוד מוצלח. כל כך מוצלח עד שעשה אותו עשיר עם מצפון שמחפש מרגוע.

        לפני שאת קופצת שוב ברצוני רק לציין שכל אמצעי שפותח להשגת מזון (לצייד) שימש גם להריגה של אוייבים. רוצה לומר שכל אפליקציה שמפתחים יכולה גם לשמש להרג אנשים.

        מלחמת העולם השניה חרגה בצורה משמעותית מתרבות המלחמה – עד כמה שאפשר לדבר בכלל על תרבות בהקשר של מלחמה.
        בכל מקרה אין כל קישור לוגי אמיתי בין אותו היהודי לבין חזון הפתרון הסופי.

        "צווי לאומי" שייך לדעתי לדיון מהותי אחר.

      • נטליה Says:

        לצערי אתה שוב מיתמם, והפעם בריבוע.

        הזכרת גם הזכרת את השואה: "פלפול שלך עושה חסד עם היטלר הצורר הנאצי , כאילו לא היה חריג".

        ולפי מה שאני קוראת בתגובתך האחרונה, אתה למעשה תומך באפליקציה כימית שמטרתה להשמיד את האחר בשם ציווי לאומי, ולכן עושה רושם שאין לנו בסיס לדיון.

      • צביקה ארצי Says:

        נטליה אני נותן לך את הזכות לחלק ציונים אבל אני שומר לעצמי את חופש הביטוי. אין מקיימים דיון תחת תכתיב = קבל את עמדתי או שתשתוק.
        את עושה ערוב בין דברי על השטניות של היטלר לבין השואה. את מתעקשת לקשור זאת מיד לעניין השואה ולסכור את פי.
        לעניין האפליקציות למיניהן היטלר היה חריג בכל מובן, ובכל הבט. מלחמת העולם השניה היא המלחמה הראשונה בה הרג המוני של אזרחים נעשה במתכוון ולא כפועל יוצא מקרבתם של האזרחים לקו החזית.
        נטליה את מורה רשלנית. כתבתי ש"צווי לאומי" שייך לדעתי לדיון אחר אבל את נותנת לי שלילי כאילו שעשיתי בו שימוש כבר בדיון זה.
        כל שאמרתי הוא שכל אפליקציה הורגת יכולה לשמש גם למטרות טובות – כמו השגת מזון – וגם למטרות מרושעות כמו רצח. אבל את מתעקשת על צומוד שלך כאילו הוא משלי.
        לא יודע מה הרקע שלך אבל ידוע מעולם המתמטיקה למשל שיש לנקוט משנה זהירות כאשר עוסקים בערכי קיצון בלתי ניתנים להשווא, כדוגמת השואף לאין סוף או לשואף לאפס. היטלר הוא דוגמת קיצון כזו.
        אפשר לנהל דיון ענייני עם הכוונה הכנה היא להבין אחד את השני. לא בא לך זכותך. אבל זה לא מקנה לך זכות ללכלך ולהגיד פוס. מורתי אנחנו כבר לא בגן הילדים.

      • סמולן Says:

        ברוח ההיפוך הלא-נחמד שמיוחס לי (בד"כ בצדק, ודווקא למעלה ממש לא), אני תוהה בקשר לפריץ הבר. הרי מדובר בגרמני בן דת משה, שהמסירות שלו לרייך ידעה בעיקר עליות. אדם שלא עזב את גרמניה גם אחרי עליית הנאצים, מן הסתם חש שהקשר שלו עם בני דת משה אחרים הוא פחות ערך בהרבה ביחס לקשר הלאומי האותנטי שלו. מה שאני רוצה לומר הוא שסביר יותר שהבר היודו-נאצי אוחז בעמדות אסימילטיביות מהסוג המקובל פה באמורי, ופחות סביר שהוא דומה לציונים המוכפשים. את והוא קופי, נטלי"ה. (אופס: סביר שהוא חוקר טוב יותר מכל מי שכותב פה – כולל אותי, כמובן; בכל זאת, נובל:-) ).

      • צביקה Says:

        אתה אפילו לא סמולן אתה סתם זבלן טרחן.
        ליבבוביץ' הוא אילן גבוה וככזה הוא הרשה לעצמו לתבוע את המושג יודו-נאצי בהקשר של התנהגות לא ראויה של הצבא היהודי.
        כמו סמולן אמיתי גם אתה מתעלק על סיסמאות ריקות מתוכן ובונה עולם דימיוני שכלו טוב. אבל הם נאחזים באיזה שבב מציאות ואילו אתה סתם מעתיק.
        לקח זמן להבין שגרמניה הוויאמרית הופכת לרייך ולא סתם אלא רייך נאצי. זו חכמה לאחר מעשה לטעון שגרמני בן דת משה היה ממקימי הרייך הנאצי. לו הייתה קורא את הטקסט הייתה מבין שהיהודי שלך שממנו גזרתה את היודו לטובת היודו-נאצי היה בכלל פרוטנסטנטי. אילו חוקי הרייך שהחזירו אותו לנקודת ההתחלה היהודית שלו.

      • נטליה Says:

        צביקה – היטלר הוא לא אינסוף, הוא ערך גבוה מאוד על ספקטרום נרחב. מלחמת העולם השניה היתה הראשונה בה היה הרג של אזרחים שלא היו בקו החזית? על מה אתה מדבר? האם אתה דודתי חוה אותה אני נאלצת לראות מדי ליל-סדר? האם מערכת החינוך העברית הכושלת עיוורה אותך? האם המורה יוכבד היא המקור הסמכותי שלך?

        סמולן – תודה על השדרוג לראשי תיבות. הציונים המוכפשים הם האסימילטיבים האולטימטיבים עם השלטון. הם תמיד ישכנעו את עצמם שהביולוגיה בנס-ציונה הוא למטרות טובות וישושו לתרום את מוחם היהודי לניסוי באנשים אחרים. פריץ הבר, שהיה גאון מן הסתם אבל זה לא קשור, היה כזה.

      • צביקה Says:

        נטליה את הולכת ומאבדת כוון. ממורה רשלנית את כבר סתם רכלנית.
        מה 'כפת לי מאי הסדר ב"ליל סדר" שלך?
        במקום להתייחס לעניין את יורה לכל הכוונים. כן ככה זה כשמאבדים כוון – יורים ורק אחר כך בודקים.
        לא אמרתי שהיטלר הוא אין סוף. להבדיל מהרבה אחרים אני משתדל לדייק בתגובותי. שואף לאין סוף וערך גבוה מאוד – באין פרוט נוסף – לא סותרים זה את זה.
        זה עצוב לקרוא עד כמה את רדודה בקריאה של מה שאני כותב וזריזה בתגובה שלך.
        כתבתי ולנוחיותך טרחתי לעשות קט אנד פאסט : "מלחמת העולם השניה היא המלחמה הראשונה בה הרג המוני של אזרחים נעשה במתכוון ולא כפועל יוצא מקרבתם של האזרחים לקו החזית." איך הגעת לשרשרת השאלות הביזארית?
        ראשית תקראי שוב את מה שכתבתי ושנית אני כבר ילד גדול ואיני מתחבא מתחת לסינרה של המורה ואין לי כל טענות למערכת החינוך שלי. (כן יש לי טענות קשות למערכת עליה ממונה מה שנקרא "משרד החינוך").
        נטליה תנסי לשמור על יציבות. את מאיימת בקטיעת הדיון בגלל בלה בלה ושניה אחר כך – במקום להתייחס לעניין – את נגררת לרכילות משפחתית שלא רק שאינה מעניינת אותי אלא שלעניות דעתי אינה לעניין.

      • נטליה Says:

        סדרת השאלות הביזאריות היתה אמצעי אומנותי, לא רכילות משפחתית. אין לי דודה ששמה חוה. דודתי שמה אירנה. מטרת האמצעי האומנותי היתה לרמוז (זה לא עבד) שאתה טועה. היו הרבה מקרים של "הרג המוני של אזרחים נעשה במתכוון ולא כפועל יוצא מקרבתם של האזרחים לקו החזית" בהסטוריה. חלקם אפילו מהמקום ממנו באתי לישראל, אבל אין לי כוח להאכיל אותך בכפית. צא ולמד.

        אתה מזכיר לי יותר מכל את הטוקבקיסטים של תקופת האינתיפאדה השניה מן הזן של "אני הצבעתי ברק אבל". מי יודע, אולי הפטנט הזה רשום על שמך, אי שם בהסטוריה הלא מתועדת של האינטרנט.

      • צביקה Says:

        נטליה את הולכת ומאבדת ריכוז. התירוץ הביזארי שלך לא הופך את שאלותיך ההזויות לשאלות ענייניות.
        היו הרבה מקרים…..אפילו מהמקום ממנו באת של הרג המוני של אזרחים. מה את אומרת. באמת? חידשת לי את אמריקה!!!! יתכן שיש לך כפית וגם רצון אמהי להאכיל אבל אין לי צורך.
        כנראה שחוסר השליטה שלך בעברית מפריע לך לקרוא ולהבין את מה שאני כותב. כאשר אני כותב שההרג נעשה לא בסמוך לקו החזית אני מתכוון להרג שנעשה בזמן מלחמה ובמהלכה. מלחמה אמיתית – בין מדינות אוייבות – ולא מלחמת אחים/אזרחים וגם לא מלחמה קרה.
        את מנסה לרמוז עוד לפני שלמדת ללכת. תתחילי בצעד ראשון הגיוני. צא ולמד מתאים כנראה לך.
        מלחמת העולם השניה הייתה הראשונה בה נהרגו המוני אזרחים שהיו מרוחקים מאות קילומטרים מקו החזית – להזכיר לך שקו החזית הוא האזור בו שני צבאות אוייבים נלחמים. תבדקי ותתייחסי עניינית בלי טריקים ובלי שטיקים.
        חכמולוגית שכמותך, אני לא מדבר על רצח של אזרחים על ידי שליטיהם ה דיקטטורים, לא במקום ממנו באת וגם לא בקמבודיה. אני מדבר על רצח של אזרחים על ידי צבא האוייב במקומות ישוב רחוקים מאוד מקו החזית.

      • נטליה Says:

        אתה צודק. מלחמת העולם השניה הייתה הראשונה בה נהרגו המוני אזרחים דוברי יידיש שהיו מרוחקים מאות קילומטרים מקו החזית. אני מתנצלת שרמזתי אחרת. להתראות.

      • צביקה Says:

        השנאה מעוורת גם עיני חכמים.
        למה שארצה להתראות עם מי שמתנהגת כמוך?

  9. נטליה Says:

    ואיך נשק כימי יכול לשמש למטרות טובות למען אהבת ישו?

    • צביקה Says:

      נטליה מה לי ולאהבת האל? אם יש לך אהבה נכזבת אני מוכן לתת לך כתף וממחטה.

      במסגרת קריאתך הרשלנית את שוב מייחסת לי דברים שלא כתבתי. לא נשק זה או אחר יכול לשמש למטרות טובות אלא ההיפך.
      דשן כימי מנוצל לייצור מטעני נפץ של מתנדבים להתאבדות בקרב קהל אזרחי. דשן כימי – להגדלת התוצרת החקלאית – היעוד המקורי. חומר גלם לשימוש משני למטרות זדוניות – יצור פצצות אנושיות.
      רעל להשמדת מזיקים בחקלאות יעוד מקורי פיתוח משני רעל להשמדת בני אדם.

      • נטליה Says:

        "כל שאמרתי הוא שכל אפליקציה הורגת יכולה לשמש גם למטרות טובות"

        גז עצבים = אפליקציה הורגת. מכאן, שאתה טוען שהיא יכולה לשמש גם למטרות טובות. האם גז עצבים משמש למטרות דישון?

      • צביקה Says:

        נטליה רק בגלל שאני מכבד בני אדם באשר הם לא אגיב כאן להגיגיך. אני כותב רק בכדי לציין שאת טרחת לכתוב ואני קראתי.רק אחרי שקראתי אני מבקש ליידע אותך ש….
        אני אגיב רק לתגובות על מה שאני כותב ולא אגיב יותר לדברים מצוצים מהאצבע שאת מייחסת לי, וגם לא לפרשנויות הזויות שלך על דברי הברורים.
        אם מה שהוא לא ברור את רשאית לשאול.

      • נטליה Says:

        אתה צודק. גז עצבים הוא לא אפליקציה הורגת. אני מצטערת שכך רמזתי.

  10. יוסי Says:

    צביקה, אציין למען טיהור יחסי של האוירה שהמטרה המקורית שלי הייתה להפנות את תשומת לב הקוראים לסיפור מעניין שמתקשר דרך כל מיני אנקדוקטות לשיר שבפוסט, ושכל אחד ייקח ממנו את מה שהוא רוצה. אני רק רוצה להבהיר שבתגובה המקורית שלי לא הדבקתי את התוית יהודי-נאצי לפאבר אלא לסיפור שלו (קרי, כולל אספקטים שהוא לא שלט עליהם או אפילו לא היה יכול להיות מודע להם—כי הוא כבר נפטר בזמנם—כמו למשל הציקלון בי). הדרך שהגעתי לפאבר היא דרך סיפור הפקת הזהב ממי-ים ששמעתי עליו בעבר, למי שתוהה.

    האם פאבר היה נאצי במובן המקובל של המילה (חבר/תומך במפלגה הלאומית-סוציאליסטית הגרמנית) לא ידוע לי ואני לא מבקש לרמוז שכך היה.

    אבל נאציונל-סוציאליזם הוא בראש ובראשונה שיטת ממשל ושיטת ארגון המשק הכלכלי בה האקדמיה והתאגידים מוכפפים למטרות הפוליטיות המילטריסטיות של המדינה. מהבחינה הזאת רבים בגרמניה החל משלטון ביסמרק עונים להגדרה של מקדמי הסדר הכלכלי-חברתי הנאצי וכמובן שגם הביש-גדא הספציפי הזה ואפילו רבים מהגיבים כאן (רמז רמז) נופלים באותה הקטגוריה.

    בשפה עממית גם סאדיסט או מישהו שניגש בקרירות עניינית לעסקי גרימת סבל לאחרים (אנשים או חיות) מכונה "נאצי".

    מלחמות לא סתם "קורות", זה לא צונאמי או טורנדו. בדרך-כלל מלחמות הן תוצאה של ריבוד מעמדי: המעמד השולט הפוליטי הטפילי והסוציופטי נגד ההמונים היצרניים. המעמד הפוליטי נסמך על שכבה של אינטקלטואלים ללגיטימציה רעיונית (אפילו אם מן השפה ולחוץ הם ביקורתיים כלפי המשטר—יש בבלוג הזה דוגמאות רבות לזן הזה) ועל שכבה של תליינים, מתוחכמים יותר או פחות (ממציאי גליוטינות ומאידך, מפעילי גליוטינות). המעמד השולט במדינות מתחרות משסה את ההמונים אלו באלו. בניגוד למלחמות אחרות בהן אולי עוד אפשר לשנע את הנימוק של הגנה עצמית, מלחמת העולם הראשונה היתה הקזת דם מיותרת לחלוטין וכל מי שעייניו היו בראשו הבין זאת בזמן אמת. לכן הדרך היחידה לשכנע חיילים פשוטים להילחם היתה תוך כדי איומים בהוצאה להורג ובכל זאת העריקות היו המוניות. מישהו העיר טרם פרוץ המלחמה שעם המצאת חוט התיל ומכונת היריה, לא יהיו יותר מלחמות משום ששום צד לא יצליח להבקיע את ביצורי היריב. זאת היתה כמובן הערה מאוד אופטימית שלא לקחה בחשבון את הבוז וחוסר ההערכה הטוטאלית שהמעמד הפוליטי רוחש להמונים, שמאפשר לו לזרוק מיליונים מהם למוות בטוח.

    במצב זה, אדם בר-השפעה הגון לא שופך עוד שמן על התבערה אלא פשוט מנער את חוצנו מכל המפעל הברברי הזה. הוא לא משכלל כלי נשק מזויעים בתקוה שהם יטו את הכף אלא פשוט מושך את הלגיטימציה מהמשטר ומכריח אותו להתדיין על הפסקת הלחימה. במקרה של האבר, לא רק שהוא עשה את הדבר ההפוך מהציווי המוסרי ההגיוני במקרה זה, הוא גם הרויח באופן אישי מהמלחמה. כנ"ל לגבי מפתחי הפצצה האטומית, שבחישובי העלות/תועלת שלהם חשבו שהם מינימום אלוהים. בעייני הם כולם "נאצים"—במובן השלישי של המילה. הם כולם מוצאים את הרציונאליזציות הדרושות כדי להרשות לעצמם לפתח כלי משחית (שאין שום דרך לעשות בהם שימוש לפי שום דוקטרינה של "מלחמה צודקת" כפי שהיא הובנה במשך מאות שנים בתרבות הנוצרית), לקטוף את התהילה המדעית ולקבל את התגמול הכספי. במקרה הטוב יש להם כל מיני חיבוטי נפש על הנסיבות בהן מותר או אסור להשתמש בנשק שהם פיתחו. אבל בסופו של היום הם מפקידים את כלי הנשק האלו בידיים של פוליטיקאים שלא מחוייבים לחיבוטי הנפש האלו. הם אלו שמוציאים את השד מהבקבוק וכל תורות המשחקים שלהם ברגע הזה יורדות לטמיון.

    וכל זאת לא בא לומר שאם האבר או מדעני פרויקט מנהטן היו נמנעים מלפתח את כלי הנשק שפיתחו, לא היה נמצא מישהו אחר שימלא את הנישה שלהם, אבל זה לא תירוץ שהם יכולים להשתמש בו להתנער מאחריות אישית. בסופו של דבר, מדענים הם בדרך כלל חסינים משיפוט של "בין-אדם-לחברו" והשאלה האמיתית היא איך הם "עם המקום" כמו שאומרים, או במילים אחרות איך הם מסבירים את מה שהם עשו לנכדים.

  11. צביקה ארצי Says:

    יוסי מודה ועוזב ירוחם.
    אני מסכים עם ראייתך גם את המלחמות וגם את השפעתן הרעה. בהסתכלות הסטורית אפשר כבר מזמן ללמוד שאף מלחמה לא סיפקה את "הסחורה".
    מלחמות הן רעה חולה. הן לא טובות בשום הבט. נקודה.

    בתקופת "המלחמה הקרה" – העימות בין ברית המועצות לבין ארצות הברית – הופנו המאמצים והמשאבים מהמלחמה החמה אל המלחמה הקרה. אחד משיאי אותה המלחמה הוא המירוץ לחלל. המירוץ לחלל תרם הרבה דברים שאנחנו נהנים מהם כל רגע ורגע.
    יש מושגים שיוצאים מהקשרם הענייני והופכים לסמלים. לאומיות בלעז תרמה את הנציונליזם. לכאורה השימוש שאתה עושה הוא כשר לחלוטין אבל אחרי שהמושג נאצי הפך לסמל של כל הקשור לתקופת שלטונו של היטלר בגרמניה פקעה כשרותו. לעומת זאת אתה יכול לעשות שימוש במושג העברי שלמרות שגם הוא כבר מזדהם עדיין לא הגיע למעמד של הביטוי בלעז.

    לצערי הרבה מדענים וחוקרים תורמים שלא בכוונה לתעשיית אמצעי ההרג. אבל גם אלה יודעים שבסופו של דבר נעשה שימוש מרושע בתוצאות פועלם ופירות מוחם. בלי להרחיב כמו שיש מושגים כמו מתמטיקה תיאורתית ומתמטיקה שימושית יש מקבילים בכימיה למשל. אבל כמו שכבר כתבתי בדיון הביזארי מול נטליה – שהשנאה ללבנים היהודים מעוורת גם את עיניה – אין אפשרות לחסום את הזליגה מכוון ההמצאות "הטובות" לכוון ההמצאות "הרעות". לדוגמא כל פיתוח רפואי שעוזר בשמירת בריאותנו יכול בנקל לשמש מקפצה לפיתוח וליצור של "נשק" ביאולוגי.
    האם נעצור את הרפואה? האם נעצור את הקידמה?

    • נטליה Says:

      1.
      אתה טועה ומטעה, כנראה כדי להתאים דברים ללאומיות המפעפעת מתחת למתק השפתיים היוני שלך. ישנם מכוני מחקר רבים בעולם וגם בארץ, ששוקדים על פיתוחים מגוונים של גזים הורגים בלבד, בלי שום השלכות חיוביות. למדענים השקועים בעיסוקים מכניסים כאלו יש שתי אפשרויות לסגור את הדיסוננס הקוגניטיבי שתוקפם מפעם לפעם (למשל, כשהם צריכים להסביר לילד שלהם למה ללכת מכות עם השכנים זה לא טוב) – א. אני עושה את זה למען המדינה שלי, למען הקולקטיב שלי, במלחמתו באויביו, שהם לפיכך גם אויביי. ב. אני עושה את זה בשביל הכסף, בשביל משפחתי. בשביל הנכדים שלי. אפשרות ג. הסודית שלך – אני עושה את זה למען טובת האנושות, למען פיתוחים עתידיים, אפשרות זו אינה קיימת עבורם. בהתעקשותך אתה מלהטט בה שוב ושוב, אך בחלק מהמקרים, לצערנו (וזה נאמר בלי טיפת ציניות), זה פשוט לא המצב. יש מקרים כאלו כמובן, של פיתוחים טובים שזלגו, אבל זה שיש מקרים שזלגו לא אומר שכל המקרים הם כאלו. יש פיתוחים טובים שזולגים, ויש פיתוחים רעים שכל מהותם היא לזלוג ולכן כבר לא מדובר בזליגה. מצטערת על המניכאיות, אבל לצורכי הדיון ניסיתי לעשות את זה כמה שיותר ברור, כי חלקנו קשי תפיסה ואז נוטים לכנות את הדיון ביזארי (ועוד להאשים אותי שאני לא יודעת עברית).

      2.
      http://www.haaretz.co.il/misc/1.1559092
      אמנם לא דוברי יידיש, אבל בכל זאת. אפילו פוקסמן הודה, וקשה היה לגרום לו להודות. היו עוד כמובן, המין האנושי רציחות רבות לו, אבל אני לא עובדת בשבילך, רק מתעצבנת מהבורות הזועקת, שכן, אני מתעקשת, היא פרי אינדוקטרינציה ארוכת שנים של המורה יוכבד.

      • צביקה Says:

        את לא עובדת בשביל אף אחד אלא רק מתעצבנתנטליה כמה חבל שהשנאה מעוורת את עיניך. לא האמת היא שמובילה אותך {ולא אין לי חשק לפתוח איתך עוד איזה דיון עקר על מהי האמת}.
        טבח הוא טבח הוא טבח. זה שטבחו בארמנים שלא דיברו אידיש משנה עובדה זו?
        אישה מרת נפש שכמותך אנא נמקי על סמך אילו עובדות הגעת למסקנה שאני עושה את מה שאת מייחסת לי.
        ישנם הרבה אנשים שעושים כמוך. מוציאים דברים מהקשרם ושולפים עובדות ידועות. יש מוסדות רבים שעוסקים אך ורק בנשק להשמדה המונית. אפילו בור כמוני יודע זאת. אז על מה זה מעיד? את דעתי פרטתי וגם נימקתי בתגובה לכותב בשם יוסי
        היו המון רציחות המוניות. אני מסכים עם עובדה מצערת זאת. האם זה נותן לגיטימציה להמשך הרציחות? האם זה משנה את העובדה שבמלחמת העולם השניה תקף הצבא הנאצי והרג המוני אזרחים בערים מרוחקות מהחזית.
        נטליה את היא זו שמצהירה שהיא לא עובדת בשביל אף אחד כמוני. את מודה שאת עסוקה בלהתעצבן ולהוכיח עד כמה מגיבים כמוני בורים ונבערים מדעת ביחס אליך. את מתחילה להצטייר כמו עוד סמולנית שכל מה שמעניין אותה זה להוכיח שהיא יודעת יותר מכלם על הסבל שאנחנו גורמים אבל לא עושה דבר על מנת להקל על סבלם של הקרובים אליה.
        על ההבדל בין דעות שמאל לבין סמולנים לא בא להרחיב, מול עוורת משנאה מסוגך. את שרק רואה למול עיניה את האמת הפנימית שלה. "אמת" שאין לה צורך בקשר אמיתי עם המציאות שמחוץ לך .
        .

      • נטליה Says:

        קשה מעט להבין, אני מודה, אבל אני חושבת שלפי התגובה האחרונה שלך אתה מסכים עם רב הטיעונים שלי, וחשה הקלה.

      • צביקה Says:

        אם את חשה הקלה אני קצת מוטרד.
        לא היו לך טיעונים. אני אולי מגזים בכמויות אבל היו לך טונות של קיטורים וערמות של השתלחויות מרושעות.
        נטליה קטונתי מלהבין את את האישיות שמאחורי המקלדת שלך. מקריאת תגובותיך אני יכול להסיק שאת פועלת בדיוק כמו שאר הסמולנים שמצאתי במרשתת.
        הסמולנים יעשו הכל על מנת להרחיק מי שמתכוונים באמת לסייע על מנת שיוכלו להמשיך ולצעוק שאף אחד לא בא.

      • נטליה Says:

        הבנתי. אתה מחזיק באמת ומי שלא חושב כמוך הוא סמולן.

      • צביקה Says:

        לא הבנת דבר כי אפילו לא ניסית.
        פרט לגיבוב מילים לא ניתן להבין מה אולי את רוצה באמת. אני מנסה לעקוב אבל את משדרת בצורה וולגרית רצף של סיסמאות שאפילו את בעצמך מכנה רמזים

    • נטליה Says:

      3. לראות את ד"ר סטריינג'לאב.

    • נטליה Says:

      4. לקרוא את "ארבעים הימים של מוסא דאג". יחד ננצח את המורה יוכבד.

      • צביקה Says:

        יוכבד שוכבת עומדת מה 'כפת לי מהמלחמות שלך?
        לא בא לי על מלחמות ובטח שלא על מלחמותיך
        עכשיו כבר הפכת גם לספרנית שלי?

      • נטליה Says:

        אלו לא מלחמותיי, זוהי המלחמה של הטורקים עם הארמנים ואני אינני טורקיה ולא ארמנית. מצד שני, אלו מלחמות של בני אנוש, ואני כזאת.

        אפשר לדאוג שיחליפו שם את הארמנים ביהודים ואת הטורקים בגרמנים, find and replace, אתה יודע. אולי אז תתעניין.

        אשמח להחליף את הספרנית שלך, בלהה שמה ככל הנראה, שהלעיטה אותך בסיפורי שטרייט-ורצל. תראה מה זה, משנים אות אחת, צ' לפ', ועולם חדש נגלה.

      • צביקה Says:

        זה כלל לא משנה מה המוצא שלך. בכל אופן לא לי. את בת אנוש ורק מסיבה זו בלבד המשכתי ואני עדיין ממשיך להתייחס לתגובות שלך.
        כמה חבל שאת כל כך מנופחת חשיבות עצמית עד שלא נשאר באישיותך מקום לשום דבר נוסף. אין אצלך מקום לשום דבר פרט לחכמתך, בקיאותך עליונותך ונשגבות עומק רעיונותיך. זה שלא מצליחים להבין כבר לא מעניין אותך.
        כמו שאמרתי את מגיבה כסמול אמיתי. את מציעה עזרה רק בכאילו. את תעשי הכל על מנת שהסבל ימשך ואת תוכלי לחגוג על הפנקסנות שלך.
        לא רוצה בך לא כספרנית ובטח לא כשותפה לדרך. לא 'כפת להמשיך להגיב לדבריך כי אני כזה.

      • נטליה Says:

        אני לא מבינה מה לא מובן, בחיי. אמרת שלא היה רצח עם במרחק כזה וכזה מזירת הלחימה, והנה, היה (והיו עוד רבים). תגובתך – ברור שהיה, זה מה שאמרתי.

        אמרת שכל פיתוח השמדתי/רעיל/רע יכול להיות גם טוב. דיברתי על מכוני מחקר בילוגיים בהם אין זה כך, ותגובתך – ברור, ידוע.

        כלומר – היו לך שתי טענות, שתיהן התבררו כלא נכונות, והתגובה שלך היתה מוזרה, משהו כגון, ברור, זה מה שאמרתי.

        עכשיו תכתוב שוב משהו כמו – אני לא מבין מדוע את אינך יודעת מה אני כותב ומדוע את מכניסה לי מלים לפה. אני מאוכזב ממך, את סמול, שאני מכיר כמוהו רבים באינטרנט ואתם הורסים את שאר האנשים כמוני שרוצים לעשות טוב.

        העסק אבוד.

        הסיבה שנכנסתי לכל הדיון הזה היא לא בגלל שזה באמת משנה לי אם אתה יודע שהיה רצח עם או לא, או אם היו פיתוחים ביולוגיים כאלו או לא. אני חשתי, ואני עדיין חשה (כמובן שאין לי שום דרך להוכיח, הכל רטוריקה), שמתחת להשמת היטלר כערך "השואף לאינסוף", המגמד כל דיון, ומתחת להבנה שגילית כלפי מדענים מסכנים שבסך הכל רצו לעשות טוב, ומתחת להבנה שלך כלפי פיתוח נשק לשם "הכרעת המערכה", כפי שגרמניה עשתה במלחמת העולם הראשונה, מסתתרת איזושהי אנרגיה לאומית-מיליטריסטית חשוכה מאוד.

        רק בגלל שצמד זה, אוניברסליזם-פשרני-חביב + סלחנות-תמוהה-לדברים-איומים, מייצג זרם מאוד מאוד מרכזי בחברה הישראלית, שאוהב (זהירות, מטאפורה) לעטות על עצמו אצטלה של רודף שלום, רק בגלל כל זה, נכנסתי לויכוח. רק בגלל שאתה, צביקה, מייצג בשבילי כל-כך הרבה אנשים מעצבנים.

      • צביקה Says:

        נטליה אני לא יודע אם לרחם עליך או לנטוש. לכעוס אני לא כועס. לכעוס זה להעניש את עצמך על טיפשותם של אחרים.
        כן יותר ויותר מתגלה. איזו חדווה! איזה אושר!!!! מצאת!!! דרך אגב עוד לפני הרבה שנים כבר צעק משהו אחר "מצאתי". כן את צודקת הוא לא צעק מצאתי כי הוא צעק ביוונית.
        מצאת לך את המייצג התורן של כל מה שמעצבן אותך. רק בגלל זה נכנסת לויכוח. לא טובת העניין לנגד עיניך. מה פתאום? את לא מהסוג הזה. את מחפשת רק את המעצבנים האלה. אם הם מזהים את פרופיל התנהגותך ומתרחקים את משתלחת בראשון שמתייחס אליך כאל בת אנוש. אם מעשיו לא מתאימים לדחליל שהזית גם אז אין בעיה. הוא לא באמת כזה הוא אוהב לעטות על עצמו תחפושת שמנסה לבלבל . אבל הוא לא מכיר אותך {מה שנכון באמת} את כבר תוכיחי לו שהוא לא הוא

        את מדגימה לצערי את ההבדל המהותי בין שמאל לסמול. שניהם מונעים על ידי הרגש. המניע של שניהם הוא מהרגש. המניע שמאחורי מעשי השמאל אהבה ואילו השנאה לאחר – שאינו אחיו התאום – מניעה את הסמול.

        אז את תמשיכי ותחפשי מתחת לשטיח ואילו אני אמשיך ואראה מול עיני את האדם שבך.

      • נטליה Says:

        טובת העניין היא לחלוטין לנגד עיניי. בגלל אנשי הפרופיל הפסיכו-לאומי אותו שטחתי בפניך לעיל, המדינה שבה אני חיה היתה מאז ומתמיד, ולאחרונה ביתר שאת, מקום די נפסד. טובת העניין היא להפוך את המקום לקצת פחות נפסד על-ידי התעמתות עם אנשים אלו, והעמדתם כנגד הסתירות הפנימיות המזדעקות מעמדותיהם. זאת במידה שהם ניחנו בזכרון קצר טווח שמאפשר להם לשמור על חוט הדיאלוג ולא לקפצץ בין עניינים-עמדות כאוות נפשם. כלומר, זה לגמרי אישי בדיוק בגלל שזה לא אישי בכלל, זה לחלוטין לטובת העניין.

        אני קצת מתגעגעת לדרול. כפי שאמר מי שאמר, אצלו לפחות הכל היה ברור, הוא לא הסתיר שום דבר.

  12. irity Says:

    הי נועם, חייבת לך תגובה בעצם תגובות, לניפוח הרייטינג :), אבל אסתפק בשיבוח. הנושא והחיבורים מעניינים ומעוררי מחשבה, מהסוג הקמאי והבסיסי ביותר.

    • נועם א"ס Says:

      היי איריס! תודה על הרייטינג, ובהזדמנות זו תודה גם לכל המגיבות האחרות – זאת היתה חוויה מעניינת, ומוזרה, לעבור לצד השני של המתרס הטוקבקיסטי…

      במקום לענות לתגובות באופן ישיר [מה שהחלטתי מראש לא לעשות בהינתן הפורמט "הספרותי" של הפוסט], אני מוסיף שתי אנקדוטות – מרתקות וחשובות, לטעמי – שנוגעות דווקא לפוסט ההוא שלך ולדיון בינינו שם, אבל שגם מאגפות, מבחינתי לפחות, את הדברים כמו שהם התפתחו בדף הזה, רק מהכיוון הקמאי והבסיסי יותר, כמילותייך…
      ככה: מתישהו סיפרתי לחבר שלי על הפוסט שלך, ועל התיאור בפוסט של השעון היהודי בפראג ו"הזמן היהודי". [לקוראותינו שהצטרפו זה עתה: איריס סיפרה על קבוצת טיולים בפראג שמגיעה לשעון-רחוב ברובע היהודי העתיק בפראג, מהסוג הטיפוסי ברבעים העתיקים באירופה, אך שבמקום הספרות העשרוניות מספרי השעות על הלוח שלו מסומנים באותיות הא"ב העברי ושמחוגיו נעים "אחורה", כלומר נגד כיוון השעון (הסטנדרטי). כך, כשהקבוצה מגיעה לשעון המדריכה מכריזה – "וזה הזמן היהודי!" ]. החבר הזה שלי הוא מין מהנדס, וכשסיפרתי לו על השעון הזה, הוא מיד הבחין שמן הסתם זה בגלל שעברית כותבים מימין לשמאל, ולכן הספרות על הלוח של השעון מוצבות לפי אופן כתיבתן והגיונן הסידורי והגראפי בעברית – הפוך, נגד כיוון השעון.

      כל ההשתמעויות ההיסטוריות האפלות הידועות (והלא ידועות) שעולות מ"הזמן היהודי" – והמטפיזיות [היידגר: Zeit und Die Juden – החיבור שמעולם לא נכתב?], מתגלמות ונובעות ממקריות סתמית כביכול של תכונה טכנית אזוטרית בשיטת הכתב העברי?
      – זה בדיוק כאן, בשפה, או ליתר דיוק בכתב [כלומר בתופעה(/תופעות): שפה/כתב] שנחשף התווך שבו המטפיזיקה וההיסטוריה [או אם רוצים – "הפוליטיקה"] נפגשות, או אולי נטמעות זו בזו בשוליהן, נבלעות או מטשטשות זו בזו. השפה/כתב כשדה האונטולוגי שבו ההיסטוריה הקונטינגנטית [או אולי – ידיעת– ההיסטוריה הקונטינגנטית] והמטפיזיקה מהפכות ביניהן את העמדות זו של זו. והשפה/כתב היהודית-עברית, "ההפוכה", ש"נגד כיוון השעון", כהנכחתה הפנומנולוגית של ההתכה הזאת.

      וזה הזכיר לי משהו שאמר לי לפני שנים אחד האמנים היותר פסיכים שיצא לי לפגוש – ואדים היקר (שגם התואר "אמן" חוטא לתיאור של האיש הזה ואיך שהוא חושב), ואם אני זוכר נכון זה היה בערב פסח שבילינו יחד בברלין מכל המקומות: שעברית כותבים מימין לשמאל כי ככה היד הכותבת מסתירה סימולטאנית את הדבר הנכתב… נראה לי שהרבה ריטואלים יהודיים מהדהדים את ההבחנה הזאת [ההתכסות בטלית כשמוציאים את הספר מהארון וכו'], מה שבתורו מזכיר את הפרקטיקה הפולחנית הבודהיסטית המורכבת ויוצאת הדופן בשלב האחרון של הכנת פסלי הבודהה – הציור של העיניים של הפסל, שנעשה ללא מבט ישיר של האמן בפעולות המכחול שלו אלא דרך ראי, תוך הפניית הגב לפסל והושטת היד לאחור, ושלאחר מכן האמן מובל הלאה מן הפסל כשעיניו קשורות. מה שמוביל לפרשנויות היותר מעמיקות ומרחיקות לכת לצירוף הנפוץ "לראות עין בעין", וזאת לפי ההופעה המקורית שלו בישעיהו נב: "כי עין בעין יראו בשוב יהוה ציון".

      שוב תודה לכל המגיבות.

כתיבת תגובה

