חילופי העונות / התנצלות / שובו של הסוריאליסט

by

1.

מה אפשר להגיד על מלחמת עזה השלישית, שאי אפשר היה להגיד על מלחמת עזה השנייה? מה אפשר להגיד על מלחמת עזה 2.5, שאי אפשר היה להגיד על מלחמת עזה 1.3, ושאי אפשר יהיה להגיד על מלחמת עזה 5.1? אנחנו רוצים להאמין שכל מלחמה כזאת לפחות מקרבת את הקץ. אבל בכלל לא ברור אם זה נכון. לא בכדי, נשלח סטנלי פישר לסין: גאוני הפיננסים של ישראל שכללו לכדי אמנות את היכולת לגייס עוד קצת קרדיט, כדי שיוכלו לחזור שוב ושוב על ההפרעה הטורדנית האלימה שלהם. הנה, החזרה בתשובה של גולדסטון סיפקה לצבא קרדיט לעוד מלחמה וחצי. כלומר, לא מלחמה אחת, אלא קצת יותר – שולי הרווח שהם אמנותו של הקפיטליסט המוצלח.

וגם אם הסיבוב האחרון קרה אחרי המהפכה במצרים ולפני המהפכה בסוריה, הוא נראה בדיוק כמו הסיבוב הקודם והסיבוב שלפניו. מספיק לשבת בארכיון ולפתוח עיתונים מלפני עשור, שני עשורים או שלושה כדי להגיע למסקנה העגומה: אם יש הישג מטאפיסי אחד לציונות, הרי הוא הפרכתה של הקביעה העתיקה על פיה אי אפשר להיכנס לאותו נהר פעמיים.

האם משהו באמת ישתנה, או שהכול יישאר אותו דבר? עונות השנה מתחלפות בזו אחר זו: עונה חדשה של כוכב נולד, עונה חדשה של האח הגדול, עונה חדשה של הישרדות, עוד עונה חדשה של כוכב נולד. נזכרתי אתמול בשיחה שהייתה לי עם אותו ריאקציונר שהזכרתי בתחילת הפוסט הקודם. זה היה ב-2004. המשבר הכלכלי של תחילת העשור כבר נגמר, והריאקציונר ממש אהב את כוכב נולד. כשהתחילה העונה השנייה, עלה חשש שההתלהבות פוחתת והרייטינג נופל, אבל בזכות הראל סקעת הוא התאושש במהרה. ישבנו במשרד, והוא קרא את נתוני הרייטינג, חיכך ידיים ואמר בסיפוק: "עכשיו אפשר לומר בוודאות שיהיו לפחות עוד עשר עונות של כוכב נולד". כיוון שהייתי אז מרכסיסט יותר טוב מאשר היום, חרחרתי בזלזול. "הטעות הכי גדולה שלך היא המחשבה שהכול יישאר אותו דבר", אמרתי לו. "היציבות שאתה חי בה היא מדומה. אתה מדבר על עשר עונות של כוכב נולד? חכה שנתיים, ותראה שהכול במקום הזה יהיה שונה, שונה לגמרי, עד כדי כך שאתה בכלל לא תזכור מה זה כוכב נולד". הוא הביט בי בבעתה.
והנה, העונה התשיעית של כוכב נולד כבר התחילה. האם תהיה עונה עשירית? אני חושש שכן. קל יותר לדמיין את סופה של מדינת ישראל מאשר את סופו של כוכב נולד.

2.

בעקבות המהומה שהיתה כאן בבלוג בשבועות האחרונים, אני מרגיש צורך להסביר משהו. כשכותבים פוסט כל שבוע, הכתיבה הופכת לסוג של מדיטציה. יש בעלי בלוגים שתוקפים בכל פוסט שוב ושוב את נתניהו או את ליברמן. לי זה נראה קצת חסר טעם. יותר מכך: זה נראה לי כמו כניעה לדינמיקה הכללית של כפיית החזרה שתיארתי קודם. על קירות הסורבון ב-68' נמרחה הכתובת: "השעמום הוא קונטר-רבולוציונרי".

אחת הדרכים שבה אנחנו מנסים כאן לא לחזור על עצמנו, היא להכניס לדיון עוד ועוד תכנים, במאמץ לתחח אותו, או להזרים אליו קצת חמצן. הואשמנו ב"עידוד לפאסיוויות". זאת נראית לי האשמה מוזרה בהתחשב בכך שבמדור "נתזים", למשל, אנחנו מנסים לקושש מתוך מאות אלפי ידיעות שמתפרסמות ברחבי העולם מדי שבוע כמה ידיעות אופטימיות ממקומות אחרים שמספקות השראה פוליטית, ואולי גם עידוד. אגב, אנחנו עושים את זה באופן די אקטיווי.

דרך נוספת לשמר את התנועה המחשבתית היא לערער שוב ושוב על הנחות היסוד. אבל כשפועלים ככה, מגיעים לפעמים למקומות שלא צפית מראש. וכך, יש אנשים שאהבו את ההתקפה את הסטרייטים, אבל לא אהבו את ההתקפה על ההומואים. יש כאלה שהזדהו עם המלחמה נגד מחזירי המנות, אבל לא הזדהו עם המלחמה נגד רביב דרוקר. או שהזדהו עם הביקורת על המחנה הציוני, אבל לא עם הביקורת על המחנה הלא-ציוני.

אבל לא נורא. עם פוסטים באינטרנט אפילו לא עוטפים דגים בשוק. אין ברירה אלא להמשיך הלאה. כמאמר השיר: "לא נורא, נתגבר, עוד נגיע ליום הזוהר".

מקס ארנסט, כל העיר

 

3.

כיוון שרבים מקוראי הבלוג הזה נמצאים מעבר לים, אני חושש שחלקם לא שמעו על ה"האו", היבבה החדשה של הדור הבא. אני מפנה אליו גם כאן כשירות לציבור. ה"האו" עצמו נפתח בנימה די סוריאליסטית, עם שורה כמו "צבים מוטנטיים שהוכנסו למיקרוגל של הקיום, הפוכים על גבם, ברגלים מפרפרות, מתפגרים משיעמום ברחובות חד סטריים". אחר כך הוא הולך לכיוונים אחרים. אבל עכשיו, בבלוג "שתף", העלו אבנר עמית וגבריאל בורדון תרגום לחמישה קצרצרים מתוך 'השדות המגנטיים' של אנדרה ברטון ופיליפ סופו.
בקיצור, מתברר שהסוריאליזם הגיע לתל אביב. אמנם, באיחור של כמעט מאה שנה, אבל בהתחשב בכך שממילא הכול מחזורי, הרבה יותר מעניין להיתקע בטרנד של ראשית המאה הקודמת מאשר בטרנד של הקיץ הקרוב.
שמחתי, גם כי בדיוק התעסקתי בנושא, לצורך משהו שיתפרסם בקרוב, ושעוסק בין השאר ביחסיהם של הסוריאליסטים עם המהפכה. זאת פרשה די מעניינת, שמטבע הדברים גם נכתב עליה לא מעט. אבל נראה לי שאפשר גם לחשוב דרכה על שאלות שעלו כאן לאחרונה.
ב-1925, כמה שנים אחרי "השדות המגנטיים", פירסמו המשוררים הסוריאליסטים הצהרה מיליטנטית בשם "הסוריאליזם בשירות המהפכה". היא כוללת שורות כמו "אנו נחושים לחולל מהפכה"; "החברה תיתקל בנו בכל אחד מצומתי המחשבה שלה", ולבסוף:

הסוריאליזם אינו צורה שירית.
הוא זעקת הרוח השבה אל עצמה ודעתה נחושה לשבור את אזיקיה.
ואם יהא צורך, בפטישים ממשיים!

(תרגום: הלית ישורון, בתוך האנתולוגיה השימושית "דאדא וסוריאליזם בצרפת)

קשה להגיד שמישהו נבהל מהאיום. קריאת הקרב ההיסטרית של קבוצת המשוררים מתוארת לרוב כסוג של "העכבר ששאג". ז'אן פול סארטר כתב על כך ב-1948 את הדברים הבאים, שאצטט בהרחבה מסוימת –

…הסוריאליזם מכריז על עצמו כמהפכן ומושיט את ידו למפלגה הקומוניסטית. זו הפעם הראשונה מאז הרסטורציה שאסכולה ספרותית מזדהה במפורש עם תנועה מהפכנית מאורגנת. הסיבות לכך ברורות: סופרים אלה, שהם גם אנשים צעירים, רוצים בעיקר לאיין את משפחתם – את הדוד הגנרל, את בן-הדוד הכומר –  כפי שבודלר, ב-1848, ראה במהפכת פברואר את ההזדמנות להעלות באש את ביתו של הגנרל אופיק [אביו החורג – ע"א]…  ומלבד זאת, הם מתמרדים כנגד האילוצים החיצוניים: המלחמה שזה אך הסתיימה, המלחמה על הצנזורה שלה, השירות הצבאי, המיסים, בתי הדין הצבאיים, שטיפת המוח; הם כולם אנטי-דתיים… וסולדים ברוחב לב מן הקולוניאליזם ומלחמת מרוקו. שאט נפש זה, שנאה זו, עשויים להתבטא במופשט, בתפישה של השלילה היסודית, שמני-וביה – ובלי שיהיה צורך להעמיד זאת כמטרה בפני עצמה – תגרור את שלילת המעמד הבורגני… אלא שזה גם הביטוי המותיר את העולם לחלוטין כמות שהוא. הם אמנם מצרפים לזה כמה מעשי אלימות פה ושם, אולם הפגנות לא סדירות אלה מצליחות לכל היותר לעורר שערורייה… התוצאה היא איפה שהם מייחלים כי יימצאו לצדם אחרים שיטלו על עצמם לבצע בכוח הזרוע את ההרס המוחשי, בעוד הם מייחדים עצמם לניסיונות הרוחניים… החורבן המוחלט שהוא [הסוריאליסט] חולם עליו איננו מזיק לאיש, דווקא משום שהוא שלם.
(תרגום: אליה גילדין, שם)

הסוריאליסט התל אביבי אפילו לא נלחם בדודו הגנרל. במקרים מסוימים, הוא בעצמו היה קצין עד לא מזמן. על כל זה כבר נכתב כאן הרבה. אבל ככל שהאבחנה הזאת מדויקת, ונכונה גם לתקופות ולמקומות אחרים, אני מוצא את עצמי מזדהה כרגע יותר עם הסוריאליסטים, "האינטלקטואלים הבורגנים" לפי סארטר, מאשר עם העמדה שלו עצמו. נראה לי שבחשבון ההיסטורי, המפעל הפוליטי של סארטר לא הגיע הרבה יותר רחוק מהמפעל של הסוריאליסטים.

כלומר, אם הסוריאליסט שלנו יושיט את ידו למפלגה הקומוניסטית, וגם יתאפק לפחות שנתיים (ליותר מזה קשה לצפות) מתחילת פעילותו הסוריאליסטית ועד שייקטף על ידי איזשהו משרד פרסום – אז יופי, גם אם העולם יוותר לחלוטין כמות שהוא. כפי שכתב הוגה מפורסם אחר שאני נבוך להזכיר את שמו, אם יש לסוריאליסט תכונה חשובה אחת, הרי זה הפסימיזם. "ופירושו של דבר: פסימיזם לכל אורך הקו".

אם כבר, מה שהייתי מצפה מהסוריאליסט, במובנו הרחב של הביטוי, זה שיהיה קצת נגד תל אביב, ולא רק בעדה. אה, כן, ולא בגלל שברלין יותר טובה. כי כמו שברלין היא יותר מכל דבר אחר המקום שבו יושב שר האוצר של גרמניה, כך תל אביב היא לא רק בירת התרבות, מקדש הפתיחוּת ומעוז החופש. היא לא רק העיר שבה דגלי הגאווה מתנופפים ברחוב הראשי והשירה מודפסת על תחנות האוטובוס (אגב, המיזם הזה הספיק להידרדר במהירות: כרגע מה שמודפס על התחנות הוא שורות הפתיחה של עוץ לי גוץ לי).

אין מה להיות מאוהב כל כך בתל אביב, כי יותר מכל דבר אחר, תל אביב היא המקום שבו יושב הרמטכ"ל. אגב, האיראנים מזכירים את זה שוב ושוב, ובנקודה הזאת הם לגמרי צודקים.

 

יואש פלדש, דיוקן דניאל ק.

תגים: , , , , , , , , , , , , , ,

12 תגובות to “חילופי העונות / התנצלות / שובו של הסוריאליסט”

  1. רני Says:

    שלום
    סליחה, אני מבין מעט באומנות, כמעט כלום. אבל האם אתה באמת בטוח שהזיגורט הזה הנו הציור כל העיר או העיר השלמה של מקס ארנסט? זה שונה לא במעט מהתמונה שאני מכיר. תודה עבור תשומת לבך
    רני

  2. רני Says:

    שלום, התנצלות על התנצלות.
    הציור שאני מכיר (כנראה תחת אותו שם ? ) צויר ב 1934 ומצוי בגלריה טייט בלונדון. כך לפי הרשת.
    La Ville entiere
    הציור שמופיע לעיל (כנראה תחת אותו שם? ) צויר ב 1935 מצוי בצריך שוויץ בקונסטהללה.
    הציור שמופיע כאן בעצם אינו סוראליסטי כלל במשמעות הקיצונית של תורת אומנות זו. זה נסיון, מאוד מוצלח לעניות דעתי, לתאר זיגורט בשלבי הרס מוקדמים, אם זה בכלל הרוס, בקדמת התמונה גן חצי טרופי בבלי אשורי שכבר בשנות השלושים ידעו על נוכחותם בגני היכל מסופוטמיים. הזיגורת מופיע בעוד מוצרים סוריאליסטיים, אפשר, אני מניח, לחפש בגוגל. בכל מקרה יש כאן כביכול הומג' סוריאליסטי לציירים האורינטליסטים הכביכול ראליים. יחס המרכיב הפנטסטי לראלי בקומפוזיציה ובפרטים אינו שונה. הציור הזה לא פחות ריאלי ולא יותר פנטסטי מהציורים שלהם. לאחרונה כל הסיפור על עירק, עתיקות עירק, זיגורטים בצילומים שחיילים אמריקאיים שלחו הבייתה ואורינטליזם, מצוי, לפחות לרגעים חולפים, בדפים קדמיים של החדשות ופחות בחלק התרבותי. נזכור שסאדאם חוסיין, בנסיון להחליף איסלם אוניברסלי בפטריוטיזם לוקלי, ניסה להחיות את מסופוטמיה שהייתה. אם נקרא לציור זה זה נניח: " ג'ורג בוש חולם את החלום העירקי של סאדם חוסיין " האם זה יהיה מספיק סוריאליסטי, כמובן אם בוש חולם בכלל?
    תודה עבור ההזדמנות לחשוב מחוץ לקופסה.
    רני

  3. רועי Says:

    יש יופי כמעט קוסמי בשאלה "מה אפשר להגיד על מלחמת עזה השלישית". הרבה אירועים אדירים קורים סביבנו כל העת: שמשות עתיקות מתפוצצות או קורסות לתוך עצמן, בנגלדש מוצפת מחדש מדי שנה, מלחמות כנופיות גובות את חייהם של מאות רק כמה קילומטרים מהבטחון הבורגני של צפון שיקגו או מנהטן והזרוע עוד נטויה. ההמצאה הסמלית ביותר של זמננו היא לטעמי האוזניות המבטלות רעשי רקע: ממש כמוהן אנו מבטלים אוטומטית את הקבוע או המחזורי ומתרכזים רק במה שתכננו ממילא לשמוע. בעולם של שישה מיליארדים שממילא נוטים ברובם לטמטום, אפשר שחוסר אכפתיות הוא הפילוסופיה ההגיונית ביותר.

  4. avgadyavor Says:

    באמת זו ה"יבבה החדשה של הדור הבא" או שזה נכתב בסרקזם?

  5. דודי Says:

    על איזה הנחת יסוד של עצמכם ערערתם לאחרונה?

  6. רני Says:

    שלום דודי
    ביחס להנחת ייסוד. שוחחתי הבוקר עם ידיד בן 85 והוא אמר לי כך: מאז שאני זוכר את עצמי הרבה שנים הייתי בטוח שאם אני אנער את אבר המין לאחר ההשתנה אמתין ואנער שנית ואח"כ אכניס אותו פנימה וארכוס את מכנסי לא ארטיב את מכנסי. בשבועות האחרונים, בעזרת הפרוסטטה, התעררה אצלי לחלוטין הנחת יסוד זו. לא עוזר, מנער מנער הטפטוף האחרון על המכנס נושר. לשם ביטחון שאל חברי את האורולוג והוא אמר לו שאכן יש יסוד לעירעור של הנחת יסוד זו שהנחתה אותו כל חייו.

  7. timefrom Says:

    אם מותר ובטח שמותר אז הכתיבה שלך מכסה אותך יותר מידי בכל כיוון אפשרי, אתה או את?

    מצליח להישאר יבש גם כשאתה או את צריכים להיתרטב, הכל מכוסה, אינך משאיר/ה פינה חשופה, אין הרמה להנחתה, זה מעורר שאלה האם את או אתה כבר כל כך זקנים? וחכמים?

    מדוע לא לטעות קצת, מדוע חשוב לסגור את כל הפינות ולהישאר יציב בכל מחיר?

    הרגשה מוזרה יש לי עם הטקסט הזה מצד אחד זה ככה ותיכף שלא תהיה בעיה חלילה, זה ככה, אז מה כבר נשאר לקורא ?
    כתיבה חסרת פואנטה זה לא אסון אולי אין פואנטה כשמבינים יותר מידי דברים בו-זמנית. אבל צר לי עליך שכל כך שפיר מצבך.

    • ofrilany Says:

      אהה. כן צודק, עלית עליי. אבל אתה יכול להתנחם בזה שהצלחת לפגוע בי. אז הנה.
      יחד עם זאת בתור מי שלא חושף את הזהות, גם בבלוג שלו, כדאי שתיקח נשימה לפני שאתה בא אליי בטענות על זה שאני לא משאיר פינה חשופה.

  8. timefrom Says:

    חס ושלום, סליחה, למה לפגוע, עבר בי הרהור וכתבתי, לא רציתי לפגוע מה פתאום.

    אני כן חושף את הזהות, בכל אופן לא התכוונתי לפגוע.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: