אני רוצה אהוב ציוני

by

 ירדן ברוך                                                                                      

איך נחתן אותך? שאל אבי לא פעם כבהלצה. לפני כמה ימים, לאחר אירועי המשט בעזה, התבהר לי שהשאלה אינה שאלה בעלמא; אמי אמרה לי שאילו אבי היה פוגש בי בתור בחור צעיר, לא היה מתחבר עמי בשל דעותיי הפוליטיות, שיש שיאמרו שהן משתייכות לקצה השמאלי ביותר במפה. עם ערב, הלכתי לאבי וביררת את הטעון בירור. אבי הסכים עם דברי אמי, והוריי הסבירו לי שעליי להצניע את דעותיי הפוליטיות ולא לפרסמן באינטרנט ובריש גלי. הם אמרו שדעותיי מצמצמות מאוד את אפשרויותיי הרומנטיות, ושעדיף שאנשים יכירו את הנפש שלי ואת אישיותי בלי שיחסמו על-ידי משפטים קדומים. מעבר לכך, גם אם הן יוצנעו, וגם אם בחור יכיר אותי ויחפוץ בקרבתי בטרם ייוודע לדעותיי הפוליטיות, ואף יתאהב בי, יהיה לו קשה מאוד עד בלתי אפשרי לחיות במערכת זוגית עם בחורה שמשלשלת את הפתק הלא נכון לקלפי. הוא הדין גם לגבי נאהבים, וגם לגבי סתם חברים, דוגמת בחור ששירת עמי בצבא שבחר למחוק אותי מהפייסבוק לאחר שפרסמתי בפייסבוק מספר דעות בנוגע למשט. שני הוריי, שרוצים שיהיה לי רק טוב, הסכימו: מדובר בדבר מרתיע.

הלכתי ודמעות קטנות הנצו בעיניי. בכיתי קצת, כשבלבי מחלחלים עצב ודאגה. אפשר לאהוב כל-כך הרבה אנשים בעולם, בהם גם ציונים או חסרי מודעות פוליטית. בדרך-כלל אני לא בוחרת את בחירי לבי לפי נטיותיהם הפוליטיות. אדם מורכב מעצמיים מרובים, וקסם המשיכה תלוי גם במשהו הנוסף, החמקמק, שלא ניתן לשים עליו את האצבע כפי שניתן לסמן שמאל רדיקלי יותר ופחות. גם כך לא בכל קרן זווית מצוי בחור כלבבי, ועד שאני מוצאת אותו, במקרה של אי-הצלחה עם שכזה אני לא רוצה לחשוב שמא הוא דחה אותי בגלל שחזון שנראה ראוי בעיני הוא חזון המדינה הדו-לאומית או בגלל שאני מוכנה להקשיב לדיון שעוסק במחשבה שלאומיותם של ערביי ישראל טעונת חיזוק. אני לא רוצה שיהיה בי בכלל ספק, לדוגמא, שבחור שחברו הטוב ביותר הוא קצין בחיל-הים ידחה אותי בגלל עמדתי המוסרית-מדינית. זאת משום שאני מכירה בחור כזה, והוא גבר מדהים. הייתי רוצה להאמין שהוא יהיה פתוח לדעות זרות משלו וששיקולים זרים לא תפסו חלק בהצלחה או בכישלון של היכרותנו.

פרט להשקפות פוליטיות, יש בי ובאחרים כל-כך הרבה, ורוב ענייני, תשוקתי וכשרוני בחיים אינו מצוי בפוליטיקה. וכבר וויתרתי על להיות הבחורה הכי יפה, הכי רזה והכי נורמטיבית, וברור לי שאלו אינן סיבות מונעות אהבה. למרות כל זאת, אבל אם יש דבר שאיני יכולה לוותר עליו בשום אופן, הוא הניסיון לחתור תמידית לראיית עולם ביקורתית ופתוחה, התומכת בזכויות אדם, בשוויון ובצדק אנושי וחברתי.

במידה מסוימת אני מסכימה עם הגישה הזנית, לפיה אל לנו להיצמד לעמדות מסוימות, ואל לנו לסמן עצמנו בסימונים קבועים. שיש בהיצמדות משום התעתוע. הייתי רוצה שיתבוננו בי שלא רק מבעד למסך הפוליטיות, כי יש בזה משהו מסולף ומעייף. הרי זה נכון שאתה נמצא בעמדת כוח כאשר דעותיך הפוליטיות לא ידועות. בדמיונותיי החופשיים כשאני מדמיינת עצמי בתור מרצה באקדמיה לדוגמא אני יודעת שהייתי מעדיפה שלא ידעו מהו שיוכי הפוליטי. אך על אנשים להבין שדעות יכולות להיות דבר נזיל, שבסדר לחשוב דבר אחד בבוקר ולחשוב דבר אחר בערב, ושאני איני סך דעותיי הפוליטיות בשעה נתונה. ניתן להשתדל לראות את "הדברים כמו שהם" ולדון בשאלות באופן מורכב וחופשי מעמדות גם תוך כדי חתירה לצדק ודבקות בדרך פוליטית.

הזהירו אותי לא פעם שעמדותיי הפוליטיות יכולות לפגוע בי אם בעתיד ארצה לאחוז במשרה ציבורית, או בקבלה לעבודות בכלל. אני סבורה שיש לבחור דרך בה רוצים לחיות בעולם, והדרך בה הייתי רוצה לחיות היא דרך נטולת פחד, בה ביכולתי לומר ולכתוב את שעל לבי, ולנכוח באלו אירועים פוליטיים שאני רוצה, בעולם שבו אני חשה שלא אוכל לסלוח לעצמי אם לא אחיה בתוך ארון פוליטי. אבל גם אם אחיה בהסתר, ברור לי שלא אוכל להסתיר מאהוב פוטנציאלי את החלק הזה שבי. אני פונה אל הציונים שבכם, אל לבכם שהוא הרבה מעבר לציוני, ומבקשת להצהיר: אני רוצה אהוב ציוני. כלומר, גם אהוב פוסט-ציוני הולם יתקבל בברכה ובאהבה. אבל אני רוצה שתדעו, שאני איני נכנעת לפרדיגמה שהוצבה בפניי. הלב שלי יכול להכיל את כל ארץ-ישראל השלמה. כמעט.

יהיה לי קשה, יש להניח, עם גבר המשתייך לימין הקיצוני או כזה שאוחז בדעות פשיסטיות. ברור לי שגם לי יש גבולות. אבל בכל זאת, אני מרשה לעצמי לקוות שבין סלידה מפשיזם לבין זוגיות בין אשת שמאל רדיקלי (או לפחות אחת המתיימרת להיות כזו) לאיש ציון קיים הבדל, ושהאחרון הוא אפשרי.

בחודש שעבר  אבנר שביט פרסם בטוויטר את השיר הבא:

היא אומרת לי – אתה עצוב בגללי/ אני אומר – לא, אני עצוב על עובדי הקבלן / אתה שקרן גרוע היא אומרת / כשיהיה צדק חברתי אאלץ לומר לה רק אמת 

אז האמת היא, שאני עצובה גם בגלל סבלות האנשים בעולם, וגם בגלל סבלותיי שלי, ובתוכם מכאוביי הרומנטיים והקיומיים. אחתום בתקווה שהגבר בו אתאהב יהיה מספיק חכם  בשביל להיות מסוגל לאהוב גם מישהי עם דעות פוליטיות שונות משלו, ובתקווה שאף אחד לא יצטרך לחשוש, לסגת, ולהתבייש בדעותיו, דרכי חייו ועמדותיו, מתוך רצון לזכות באחת הזכויות הבסיסיות ביותר – הזכות לאהבה ולחברות.

תגים: , , , , , ,

26 תגובות to “אני רוצה אהוב ציוני”

  1. סיון Says:

    יפה אמרת
    את משדרת הרבה יותר מדעות פוליטית כאלו או אחרות וכמו שאת מוכנה לראות מעבר לזה באחר, גם אחר (בטח אם הוא יותר אדיש פוליטית ממך) יראה בך יותר

  2. נמרוד Says:

    אני תוהה אם יש כאן הבדל מגדרי; כלומר, אם העניין הזה מטריד, או מטריד באותה מידה, גם סמולנים ממין זכר.

    • שלומסקי Says:

      זה יכול להתריד גם טרנס-ג'נדרים… זה לא רלוונטי. מעבר לכך, לא ל"סמולנים" (תוהה מה הפשר?… סרקזם או טעות בלי משים) יש שאלות מן הסוג הזה, אלא לכל אדם באשר הוא, כל מי שמזדהה עם אג'נדה מסויימת ובכך שונה מכל מי שאינו מזדהה עם אותה האג'נדה… ימין, שמאל, למעלה או למטה.

      • שלומסקי Says:

        *להטריד

      • נמרוד Says:

        ובכן, הדיעה שלי די שונה מזו של הכותבת: אני לא רואה את עצמי נמצא במערכת יחסים משמעותית עם מישהי שמצביע ימינה מ"מרצ", או גרוע מכך, "אין לה דיעה פוליטית". מאז המשט למשל, מחקתי את הפיד של כמה "חברים" בפייסבוק שקראו לחרם על טורקיה ואיחלו כל מיני דברים לח"כ זועבי; אם בת זוגי ההיפותטית הייתה עושה משהו שאיך שהוא מזכיר כזאת התנהגות הייתי זורק אותה לאלתר. כמובן, לחיים יש דרכים מוזרות לגרום לך לוותר על עקרונותייך, אבל לפחות כרגע זה המצב.

        למען האמת, מעולם לא יצא לי לדון עם חבריי הרדיקליים בהשפעתם דעתם הפוליטית על חיי האהבה שלהם; לרובם היו ממילא בני/בנות זוג רדיקליים. לכן השאלה המקורית שלי בעינה עומדת: (א) עד כמה העניין חשוב לשמאלנים רדיקליים, והאם (ב) בהנחה (השוביניסטית?) שנשים בדרך כלל נמצאות תחת יותר לחץ להתחתן, זה משתנה בין נשים וגברים.

    • lomili Says:

      אותי זה מטריד אבל לא מהזווית הזוגית – אני הייתי רוצה שיהיו לי גם חברים ציוניים. אני חושב שמעבר לסוגיה הזוגית הספציפית, הפוסט מדבר בגדול גם על מערכות יחסים עם חברים בכלל.
      אני לעומתך השתדלתי למחוק כמה שפחות חברים בפייסבוק (לשמחתי אף אחד מחבריי לא קרא לשלול את אזרחותה של זועבי. אבל היה אחד שאיים, בצחוק כמובן, באלימות כלפי שמאלנים. הוא הוסר מיד). במובן הזה, גם אני רוצה חברים ציוניים. לא הייתי רוצה שיהיו לי רק חברים "רדיקליים" (בהנחה שאני – גם – כזה), מהטעם הפשוט שיש לי חברים שהם לא כאלה אבל חולקים איתי אהבות אחרות – לספורט, למוזיקה, לסרטים מסוימים וכו'. לא הייתי רוצה לוותר עליהם מפני שהם לא רדיקליים בדיעותיהם הפוליטיות.

      • ירדן ברוך Says:

        הי לומילי, כתבתי גם על הזווית החברית בקיצור נמרץ בכך שכתבתי שהוא הדין גם לגבי סתם חברים, עם הדוג' על החבר שמחק אותי מהפייסבוק. כמובן שאני רוצה גם חברים ציוניים. כאמור, אפשר לאהוב כל-כך הרבה אנשים שונים בעולם.

      • ירדן ברוך Says:

        נשמטה לי מילה- "אכן"- אחרי ה- ה"הי לומילי" – כך שאני מחזקת את התגובה שלך.

      • lomili Says:

        תודה על החיזוק 🙂 אני מקווה שברור שהתגובה שלי היתה לנמרוד.
        הפוסט עצמו, איכשהו יצא שלא כתבתי, יפה ונוגע במקומות שמרתקים אותי באופן אישי. תודה.

      • נמרוד Says:

        מעניין, דווקא מבחינתי חברים הם לא בעיה. רוב חבריי הם ציונים ואת רובם היכרתי לפניי שחתכתי חזק שמאלה (באמת תודה, גילמן). אני מוכן לסבול הרבה דברים אצל חבריי, כולל הצבעה לליברמן (מקרה שהיה באמת). אבל זוגיות? בזוגיות יש אינטימיות נפשית שאין ביחסים אפלטונים וממילא כל מילה ומחווה נבחנות תחת זכוכית מגדלת. מצד שני, אם לג'יימס קרוויל ולמרי מטלין זה עובד, אולי יש עוד תקווה.

    • דלת אמותיו Says:

      בתור בחור שמאלני למדי, אני יכול להעיד שיצא לי הרבה לחשוב על הנושא. חברתי הראשונה הייתה דתיה וימניה; כל עוד הייתי שבוי בקסמיה זה היה נראה לי זניח, אך בדיעבד זיווג שכזה נראה לי כמעט בלתי אפשרי.

    • ירדן ברוך Says:

      נימרוד- שוחחתי היום עם שמאלני ממין זכר, שאמר לי שהוא היה מוטרד בשאלה גם כשהיה ציוני, וגם בימינו אנו, כשהוא לא-ציוני.

  3. רתם Says:

    הפוסט שלך נוגע ללב בכנותו וישירותו. אני יכולה להבין מצויין. יחד עם זה, גם לי יש ראייה מגדרית. האם הורים לבן בשמאל הרדיקלי מודאגים?
    מציעים לו להצניע את טעמיו בעולם?
    משהו בדברייך מחזיר אותי להגות פמיניסטית, העוסקת בכך שנשים מצופות להיות יותר פסיביות, מקבלות, עומדות לצדו של וכו'. למי ששמחה כי חשבה שזה מאחורינו, זה לא ממש מאחורינו. אני די יודעת איך זה בבתים של חברות שלי שחיות עם בן זוג.
    מעבר לכך, בנימה קצת פסימית, מבחינת גברים סטרייטים הארץ הזו יבשה יותר מהנגב.
    ומעבר לכך ולכך, אני מצטערת לומר, בודאי שלעמדות שלנו בחיים יש מחירים. גם לחיים אדישים ללא נקיטת עמדה יש מחירים.
    אני בוחרת לחיות חיים ביקורתיים עם המחירים.

    • ירדן ברוך Says:

      תודה על המלים היפות.

      ושווה לברר את העניין עם בנים צעירים שבשמאל הרדיקלי.

      אני חושבת שיש הזהרות רבות בתרבות, גם לנשים וגם לגברים, הממליצות על הצנעת דברים שיכולים לחרוג מהקונסנזוס הימני-מרכזי. ומכל מה שיכול להזיק בכלל, דוגמת תמונות במצב שכרות בפייסבוק.

      לתחושתי אין המלצה להצניע דעות ימניות קיצוניות.

      וכן, נדמה לי לפעמים שלנשים פסיביות הרבה פעמים יותר קל, בכל תחומי החיים.

  4. בני תבורי Says:

    לאהובים ציוניים יש זין קטן.

    • ירדן ברוך Says:

      לא אתייחס לדברים הלא מכובדים,
      אבל האם אתה בני תבורי שדרן הרדיו המקורב אלינו?

      • בני תבורי Says:

        אכן אני הוא, ואל תזלזלי במשפט שאמרתי, עומדת מאחוריו פילוסופיה בדוקה ומפורטת…

      • ירדן ברוך Says:

        אולי אם הייתי שומעת את המשפט בקולך אז הוא היה נשמע אחרת, לפעמים הטון והאינטונציה הם הכל

      • בני תבורי Says:

        אולי אגיד את זה הלילה בשידור…

      • ירדן ברוך Says:

        מתי התכנית ? בתשעים אף אם? האמת היא שהופתעתי מאוד מתוכן התגובה שלך.

      • בני תבורי Says:

        לתגובה שלי היה תוכן? היא היתה נורא קצרה…כנראה שאנחנו באמת צריכים לדבר על זה. התכנית הלילה בחצות ב 90 FM והלילה כולה קודש ל Gov't Mule המגיעה לביקור אצלנו בשבוע הבא.

  5. עדו Says:

    אה, זה די פשוט, בדיוק עכשיו התאסלמה טלי פחימה, אני כאיש שמאל לא מאד רדיקלי חושב שהיא השתגעה, היא גם הלכה לנחם את משפחתו של מחבל שנהרג בפיגוע, עכשיו נגיד שבמקום להתאסלם היא היתה חוזרת בתשובה ושמה שביס, נניח שבמקום לנחם את משפחת המחבל הערבי היא היתה הולכת לנחם את הוריו של נתן זאדה , נניח שבמקום לבקר את זקריה זביידי היא היתה הולכת לגור במאחז ושם תוקפת חיילי צה"ל שבאים לפנות אותה ..
    אני עדיין כועס מאד על אנשי שמאל שמהללים ומשבחים את מי שתוקף חיילי צה"ל אבל בעצם כל הזמן אנשי ימין קוראים לפגיעה בערבים וזה בסדר, נורמלי, משקף רגשות מקובלים בציבור. להיות איש שמאל זה קודם כל להיות אמיץ, ללכת נגד הזרם והזרם תמיד יעדיף את מי ש'לטובתנו' גם אם הוא עילג בור ואלים מאשר 'נגדנו' גם אם הוא ההיפך מזה.

  6. yoash \/ יואש Says:

    הורייך אומרים דבר אחד, ולמעשה חוששים מההיפך: דעותייך הפוליטיות הופכות אותך לאטרקציה סנסואלית ומינית, והם מפחדים מאוד

  7. אלי Says:

    שלום שמי אלי
    מנהל אתר דעות
    אתר חדש שעלה לאויר שמאפשר להעלות וידאוו על כל מה שמעצבן אתכם בארצינו הקטנטונת
    רציתי לעניין אתכם להעלות את דעתכם גם לאתר דעות
    תוכלו לקבל חשיפה נוספת ותגובות
    השירות חינם

    כתובת האתר:
    http://www.pplOpinion.com

    אשמח לראותכם באתר
    בתודה מראש
    מנהל אתר דעות

כתיבת תגובה

