לילה טוב אירופה

by

קמרון. עוד מגעיל אחד

מערכת ארץ האמורי למודת האכזבות חוותה בימים האחרונים עוד מפח נפש אלקטוראלי, שני רק לתבוסה של שמעון פרס ב-1996 (אז היינו עדיין חיילים צייתנים בצבא האשכנזי של תנועת העבודה לדורותיה). ה"קלגמאניה" התבררה כפאטה מורגנה, ודיוויד קמרון נראה כמועמד הסביר יותר לראשות ממשלת הוד מלכותה. בזאת עומדת אירופה, כפי שציין עפרי בישיבת מערכת, להיות מובלת על ידי חבורה של שמרנים מגעילים – סרקוזי, קמרון, ברלוסקוני ומרקל. אפילו הפופולריות של נקודת האור, הספרדי הסימפאטי חוסה לואיס ספאטרו – האיש שהתיר נישואי הומואים והעניק זכויות לשימפנזים – נמצאת בשפל, והוא עלול להפסיד בבחירות הבאות.

בכישלון של מנהיג הליברלדמוקרטים ניק קלג, אירופיל מושבע, יש מידה של סמליות, במיוחד על רקע השביתה הכללית שסחפה בשבוע שעבר את יוון. ההמונים היוונים מבינים את מה שהאליטה בבריסל מכחישה: אירופה שוקעת. גרמניה, המנוע הכלכלי של היבשת, אמנם הסכימה להזרים לאתונה אשראי נוח בעשרות מיליארדי אירו, אבל זה הגיע מאוחר מדי, ועם יותר מדי דם רע. במקום לבטא סולידריות פוליטית ותרבותית הסיוע רק גרם לכל הסיפור להיראות בדיוק כפי שהוא – משא ומתן אינטרסנטי בין מדינות. בניגוד לפראזות של הפקידים בבריסל, הסיוע הגרמני לא ביטא אחווה אירופית אלא חשש גרמני מכך שפשיטת רגל יוונית – וחדלות פרעון של החוב הלאומי – יציב בסכנה כבדה את הבנקים בגרמניה, בשווייץ ובצרפת, שלא נדבר על כך שזה יביא למהומה בשווקים ולמשברים דומים בספרד, פורטוגל, אירלנד ובריטניה. קשה לדמיין באירופה את הגיבוי הצמוד שמעניק הממשל הפדרלי בארה"ב למדינת קליפורניה, שגם היא במצוקה חמורה כתוצאה מהמשבר.

אבל את הניתוח הכלכלי המדוקדק נשאיר למומחים (הבלוג המצוין “אבטלה סמויה” עוקב אחר המעניינים שבהם). לנו יש משימה אחרת: קטסטרופות מהסוג שאנו עדים לו בשנתיים האחרונות – וכנראה נמשיך ונחווה בטווח הנראה לעין – קוראות להסברים גורפים בהרבה, הסברים מהסוג המיתי. מוטיבים מיתיים מוכרים כמו "חטא הגאווה” (של וול סטריט), “יום הדין" (של הבזבזנות היוונית) או “טרגדיה יוונית" (כנ"ל), ארוגים תדיר אפילו בניתוחים היבשים ומופיעים לרוב בנאומיהם של פוליטיקאים ומובילי דעת קהל.

בניגוד לעצים ולאבנים, שהסיפורים המסופרים עליהם לא ממש מזיזים להם, בני אדם דווקא כן מושפעים ממיתוסים על התנהגותם האישית והקולקטיבית. המיתוסים אמנם אינם תמיד מעוגנים בשרשרת הסיבות האמפיריות, אבל אוחזים בעוצמה בדמיון הפוליטי, במיוחד בעיתות משבר כשתמונת העולם המוכרת מזדעזעת. הם מארגנים וממשמעים את שברי המציאות שהתנפצה. לפיכך, הניתוח המיתי של המשבר הנוכחי אינו תרגיל ספרותי גרידא אלא מרכיב מרכזי בהבנתו ובכל ניסיון לסמן כיווני התפתחות עתידיים. במקום לאמץ התנגדות מדעית שטחית לכל הסבר מיתי, מוטב להתחקות אחר ההיגיון הפנימי של המיתוסים המסופרים כעת – לא מתוך מחשבה שאלה "נכונים" או "מדויקים" יותר מההסבר הכלכלי היבש, אלא פשוט מפני שהם רלוונטיים מאוד להשפעה של המשבר על המרחב הפוליטיתרבותי.

ההתפתחות המיתית הבולטת ביותר היא התערערות המיתוס של "אירופה", שבא כמובן עם כל החבילה – הנאורות, התשיעית של בטהובן, קאנט, ארסמוס מרוטרדאם ועוד. המיתוס הולך ככה: כעוף החול עלתה אירופה מהריסות מלחמת העולם השנייה – עלייה שהוכיחה כי שתי המלחמות המזעזעות שפקדו אותנו במאה הקודמת היו סטייה מקרית ותו לא – והנה חזרנו לעידן האופטימי, זה שארסמוס בישר וקאנט ובני דורו ניסחו. בסיפור הזה זוכה אמריקה לתפקיד של כבוד, כמושיעת המולדת הישנה, וכך אפשר לדמיין ולחגוג את אירופה כחלק מ"המערב" הטרנסאטלנטי – הנאור, הפייסן, הסלחן, היודונוצרי. ההבדלים הלאומיים הישנים מאבדים את משמעותם הפוליטית, והופכים לקשת של גוונים בפניה הפלורליסטיות של היבשת.

במקום המיתוס של אירופה, המשבר היווני הציף דיכוטומיות ישנות, המלוות את הדמיון האירופי מקידמת דנא, לפחות מאז כיבוש רומא על ידי הברברים. בתחילה, עם פרוץ המשבר ביוון, חזרתי לסמואל הנטינגטון ולספרו "התנגשות הציביליזציות". מהספר הזה זוכרים בעיקר, ובאופן מסולף, את ניתוח המתיחות בין המערב לאיסלאם, אולם נזכרתי דווקא בפסקאות המעטות המוקדשות ליוון. זו, לפי הנטינגטון, אינה חלק מהציביליזציה המערבית אלא חלק משכנתה ממזרח – הציביליזציה האורתודוקסית שבמרכזה רוסיה. הנטינגטון, שסבר כי המערכת הבינלאומית תעמוד בשנים הקרובות בסימן מתיחות בין תרבויות – במקום מדינות לאום או אידיאולוגיות – ניבא בקיעים בשותפות היוונית באירופה. לכן, אחרי שהצהובונים בגרמניה הציעו ליוונים למכור את האקרופוליס וללמוד להתעורר מוקדם יותר, חישבתי לפסוק: הנטינגטון צדק. זה נשמע כמו בוז מערבי לתרבות היוונית (מה עוד שבשנתיים האחרונות גבר המתח המערבי-אורתודוקסי גם סביב אירועים אחרים – למשל המלחמה הרוסית בגיאורגיה והתבוסה של הפרואירופים באוקראינה).

עם זאת, במהרה הוחלפה הדיכוטומיה מערבאורתודוקסים בדיכוטומיה עתיקה עוד יותר – צפוןדרום. “העצלות היוונית" הפכה בעיני פרשנים וטוקבקיסטים לביטוי של דרך החיים הים התיכונית, ולכן זה לא ממש מפתיע מבחינתם שגם מדינות הדרום האחרות – איטליה, ספרד ופורטוגל – נקלעו לבעיות דומות. באחד הבלוגים של הניו יורק טיימס הצליחו להדביק את הים תיכוניות הזו אפילו לצרפת, לעומת גרמניה ו"ההיצמדות הפרוסית לכללים". אנו באגן הים התיכון יכולים רק להתנחם בכך שהבוז לדרום מקפל בתוכו, כמעט כמו תמיד, מידה רבה של קינאה: צריך רק להיזכר בדמותה של האומנת האיטלקית השחומה והחמה ב"סרט לבן" של מיכאל הנקה – בניגוד חד לניכור המזוויע של הכפר הגרמני – או בעובדה שתומאס מאן נתן דרור (ספרותי) ליצריו ההומואירוטיים דווקא בוונציה.


ומה עם אירלנד, עוד מדינה משברית אבל צפונית למהדרין? פה עולה הדיכוטומיה השלישית המשתלבת במפה המיתית של המשבר: קתוליםפרוטסטנטים. כל "החזירות", או מדינות ה-PIIGS (פורטוגל, איטליה, אירלנד, יוון וספרד) הכורעות תחת חוב לאומי מסוכן, הן לא פרוטסטנטיות. לכתבי הכלכלה יש אילן גבוה להיתלות בו, מקס ובר, שבספרו הקלאסי "האתיקה הפרוטסטנטית ורוח הקפיטליזם", טען לקשר בין האמונה בפרהדסטינאציה למוסר העבודה המפותח שאיפשר את עליית השוק החופשי. הכנסייה הקתולית מבטיחה ישועה לכל מי שבוחר לחסות בצילה, ואילו הרפורמטורים הפרוטסטנטים איבדו את העוגן הזה. במקום מנגנון ריכוזי שיערוב לישועה, קודמה אידיאולוגיה לפיה גורלם של כל בני האדם, לשבט או לחסד, כבר נחרץ מראש. לפיכך, כדי לשרוד פסיכולוגית, המאמין היה חייב להניח שהוא בין אלה שנבחרו כבר לישועה. ההצלחה הכלכלית בעולם הזה הפכה, בעבור המאמין הפרוטסטנטי, לביטוי של ביטחונו העצמי בגאולה, לסימן שהוא אחד הנגאלים.

לפני שנתיים, כשהמשבר היכה בארה"ב, הופיעה אנגלה מרקל בפני כינוס של מפלגתה הנוצריתדמוקרטית בשוואביה, אזור פרוטסטנטי ברובו בדרום גרמניה שתושביו ידועים כקמצנים ויבשושיים במיוחד. “היה עלינו ללמוד מעקרת הבית השוואבית", אמרה מרקל, בתו של כומר לותראני, “היא היתה חולקת איתנו את חוכמתה הארצית: בטווח הארוך, אתה לא יכול לחיות מעבר למשאבים שלך". מרקל, אם כן, יודעת לנגן על המיתר המיתי. אולם גם הדיכוטומיה הזו בעייתית: אוסטריה הקתולית היא בין המדינות היציבות יותר באיחוד ואילו בסיס הכוח של מפלגתה של מרקל עצמה הוא בבוואריה העשירה והקתולית. מבלי להיכנס לתיזה של ובר, ברור שגם אם היא ניתוח מהימן של עליית הקפיטליזם, יש לחשוד בכל ניסיון לגזור מכך מסקנות באשר לתפקוד של חברות פרוטסטנטיות או קתוליות בימינו אלה.

אדום לקתולים, ירוק לפרוטסטנטים, ורוד לאורתודוקסים

כך או כך, יש דיכוטומיה אחת הנעדרת מהסיפור הנוכחי: איסלאםמערב. זה לא מפתיע – אחרי הכל, הרבה מהכוח של הדמגוגים המסיתים בשנים האחרונות נגד המהגרים נעוץ במיתוס של "אירופה", ולכן שקיעתו עשויה לבשר גם את היחלשות המיתוס "מלחמת האיסלאם והמערב”. בת יאור, הגירסה הבריטית של בן דרור ימיני, מזהירה שאירופה הופכת ל"אירוערביה". הכוח של הדימוי הזה הוא בניגוד שבין שני צדי המקף: מצד אחד, אירופה הלבנה, החילונית והמתקדמת, מצד שני, ערבים: פונדמנטליסטים, מוסלמים, שחומים. צירופים כמו גרמנערביה או צרפתערביה לא היו עובדים באותה יעילות, גם אם הם היו מציפים אותו מרחב קונוטציות גזעני: הם היו מזהים את בת יאור עם הימין הפשיסטי. היכולת שלה לדבר לציבורים אחרים, התופשים עצמם כליברלים, היתה נפגעת.

ההתפתחות המסוכנת באמת בפוליטיקה האירופית של ימינו היא הקסנופוביה של השמאל, או של המרכז הליברלי – לא של ז'אן מרי לה פן או יורג היידר האנטישמים, אלא של אלן פינקלקרוט, ברנאר אנרי לוי, ג'ק סטרואו, תיאו ון גוך וגדי טאובים אחרים. בניגוד לשנאת הזרים המוכרת של הימין הקיצוני האירופי – השמאל הקסנופובי נזעק בשל האיום על ערכי הנאורות, המגולמים ברעיון ובפרקסיס של אירופה המאוחדת. גם כשהם מדברים על צרפתיות, בריטיות או הולנדיות, הם אינם מתמקדים באיזו מהות לאומית פרטיקולארית אלא בממד האוניברסאלי והליברלי של הזהויות הללו, זה המשותף להם כאירופאים – המורשת הליברלית של הולנד, ערכי השוויון והחירות של המהפכה הצרפתית וכדומה.

על רקע זה, קל לראות את היתרונות המובהקים שבשקיעת המיתוס האירופי: ראשית, הקסנופוביה השמאלית עשויה לאבד את התירוץ האירופי הנאור שלה ולהיאלץ להיתלות בזהויות הלאומיות הצרות. כך היא תיחשף בדיוק כפי שהיא – גזענות מהסוג המוכר. שנית, מדינות הדרום עשויות לגלות מחדש את הזהויות הים תיכוניות ו/או הקתוליות שלהן, ולהפוך אותן למקור של העצמה אל מול המזימות הנאוליברליות של קרן המטבע הבינלאומית. כך למשל, כבר עכשיו מתקוממים ביוון נגד הלעג הצפוני לשעות העבודה המפוצלות שלהם. מה הצפונים יודעים על חום היום באגן הים התיכון, שהופך את הפסקת הצהריים הארוכה להכרחית (וחסכונית יותר)? אולי אפשר לקוות שהאתוס הדרומי אף יביא בשורה חדשהישנה של פלורליזם ואחווה ים תיכונית עם מדינות צפון אפריקה. לפחות בספרד, שלפני כמה שנים "הלבינה" מאות אלפי מהגרים בלתי חוקיים, ניכרת סובלנות גדולה יותר כלפי הגירה מהיבשת הדרומית. כך, עשויה דווקא שקיעתו של האיחוד האירופי לאפשר את התפתחותה של זהות אירופית רבתרבותית יותר.

מה בעצם נשאר, או התקיים אי פעם, מהאיחוד האירופי? מבחינה פוליטית מדובר בברווז צולע שאינו מצליח לגבש מדיניות אחידה. לא בכדי נבחרו לראשיו איזה פלמי שאיש לא שמע עליו ופוליטיקאית בריטית אפרורית שהדבר היחיד שאפשר לומר לזכותה הוא שהיא ביקורתית כלפי ישראל. יש יחס ישר בין כמות הבניינים שמאכלסת הנציבות האירופית בבריסל לבין הניתוק הגובר בינה לבין הציבור שהיא אמורה לייצג ולהנהיג. כמי שהשתתף בלפחות סמינר עיתונאים אחד בבריסל, אני יודע היטב על אילו הבלים מבזבזים את כספו של משלם המסים האירופי. מבחינה כלכלית, מדגים המשבר הנוכחי כיצד גוש האירו מקשה על יכולתן של מדינות קטנות ועניות יותר, כמו יוון, להתמודד עם מצוקתן. ליוון אין אפילו מטבע שהיא יכולה לפחת וכך לשפר את התחרותיות של סחורותיה. נותר רק הממד התרבותי, והוא, אני מנסה לטעון, די מזיק בקונטקסט הפוליטיתרבותי הנוכחי.

פאפאנדראו עם חיה דו-רגלית

אגב, הנה לפחות יתרון אחד של ההיחלשות האירופית, שאנו עדים לו כבר כעת – האכזבה הטורקית מסיכויי ההצטרפות לאיחוד הובילה למדיניות "עותמאנית" נמרצת ואנטי ישראלית במזרח הים התיכון. אפשר לקוות שגם יוון תשוב לימים ההרואיים והפרופלסטיניים של אנדראס פאפאנדראו, ראש ממשלתה האגדי בשנות השמונים והתשעים (בנו הרכיכה ג'ורג', המכהן כעת באתונה, נכנע ללא תנאי לשגיונותיה של מרקל ומבייש את נעוריה המפוארים של המפלגה הסוציאליסטית הפאןהלנית).

לכן לא נותר אלא להצטרף לנוער היווני, לאנרכיסטים ולכלבים המסורים המפגינים באתונה ובסלוניקי, ולהגיד לאירופה להתראות. להתראות ולא שלום, כי ודאי עוד ניפגש בהמשך. מיתוסים אינם מתים, הם רק מתחלפים, אורבים בשקט לקטסטרופה הבאה.

תגים: , , , , , , , , , , , , ,

10 תגובות to “לילה טוב אירופה”

  1. RS Says:

    קודם כל ניתוח מעניין ביותר.

    אירופה כבר תקופה ארוכה משתנה מהיסוד, לכיוון של יבשתוליזציה (על משקל גלובליזציה). לכן זה לא פועל כמו איחוד אירופי (סטייל האיחוד האמריקאי), אלא ככל מיני שינויים שקשורים לבסיס החיים והזהויות האירופיות. בספרד אפשר לראות את ההתחזקות של הבאסקים והקטאלונים. צרפת בבעיה כי צרפת היא למעשה ערב-רב תחת צרפתיות מנקודה מסוימת. הגרמנים כמו שאמרת קשורים לפרוסים ונסמכים על המסורת הזו. פערי המעמדות באנגליה עוברים את העניין התרבותי ההיסטורי של האדונים והמשרתים וזה כבר לא נראה כמו עוד מתכון לסדרה בריטית. זה כבר מוגזם לגמרי ויש שם נתק מוחלט בין השלטון לאזרחים.

    יוון היא באמת מקרה מעניין ומוזר של שייכות וחוסר-שייכות בעת ובעונה אחת. תרבות קלאסית שהיא יותר אירופאית מאירופאית אך הווה ים-תיכוני למהדרין.

    אסור גם להתעלם מהשלכות הגלובליזציה הכפויה של האמריקאים והניאו-ליברלים, המוסדות הניאו-ליברליים הגלובליים וכמובן התאגידים. איפה התאגידים בכל הסיפור הזה? האם לתאגידים יש שטח? יש תרבות? יכול להיות שהתאגידים מאחורי הערעור הנוכחי? יש כאן המון שאלות שאין עליהן תשובות ברורות.

    בתקופה כזו כמובן שאפשר יהיה לצפות לריאקציה ופחד ומה לא, אך אסור לשכוח שכל הדברים הללו כבר קיימים מאז הקמתו של האיחוד.

  2. Assaf Says:

    גל אל ייאוש,

    (לאו דווקא מאירופה כישות פוליטית – משענת קנה רצוץ לכל הדעות – אלא מן הפוליטיקה הפנימית בארצות אירופה העיקריות).

    דיוויד קאמרון עדיין לא הכניס לכיסו את ראשות הממשלה בבריטניה. רחוק מזה. הייתי משער שהסיכויים עדיין גדולים יותר להקמת קואליציית מרכז-שמאל שעומד לזכותה גוש חוסם בפרלמנט, מאשר שמרנים-ליברלים. הפערים בין הלייבור והליב-דמס בגירסתם הנוכחית, וביניהם לבין המפלגות האזוריות השמאליות בסקוטלנד, ווילס וצפון-אירלנד, קטנים בהרבה מאלה בין הליב-דמס לשמרנים.

    עושה רושם שהשמרנים עדיין לא הפנימו את המשמעות שאין להם רוב אחרי שהיו בטוחים שהם מקבלים אותו בהליכה. בעוד שבתוך המפלגה הם כבר מחפשים מי להאשים בכישלון, הם עדיין לא מבינים שבלי הצעה מאוד מאוד נדיבה לקלג, הם בחוץ. מה גם שקלג מסונדל ע"י חוקת המפלגה שלו, לא לסגור דילים בשטח בלי אישור של רוב פנימי מוצק. קשה לראות איך הליב-דמס כמפלגה מוכנים לזרוק לפח הזדמנות של פעם בחיים לקבל את מה שחלמו עליו כמעט 100 שנה (שינוי שיטת הבחירות), וקשה לראות את השמרנים מתגמשים מספיק כדי להתחייב לזה. וזה עוד בלי להיכנס להבדלים התהומיים בין המפלגות בקשר לאירופה.

    בינתיים, בגרמניה איבדה היום מרקל בעקבות בחירות אזוריות בווסטפאליה את הרוב שלה בבונדסראט, שהוא פרלמנט-עזר שמייצג את הממשלות האזוריות. זה יהפוך את הקואליציה שלה לנכה ביותר, כי לבונדסראט עד כמה שאני מבין יש יכולת וטו על פעולות רבות של הממשלה.
    http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/germany/7701963/Angela-Merkels-coalition-loses-majority-in-upper-house-exit-polls-indicate.html

    בקיצור, אירופה המערבית נכון לעכשיו רחוקה מלהיות מעוז של הימין, ובסך-הכל (התרשמות שטחית) החיים תחת איחוד אירופי היו נוחים מאוד לתושביה בשני העשורים האחרונים.

    הבעייה היא כרגיל שהפוליטיקאים ניסו למכור לציבור, כמו בארץ, שאפשר לאכול את העוגה (איחוד ופירותיו) ולהשאיר אותה שלמה (שימור ריבונות לאומית מלאה). מסתבר שבאירופה 2010 זה יותר קל מבחינה מדינית-בטחונית מאשר מבחינה כלכלית.

    • גל כץ Says:

      אכן אסף, התוצאות בגרמניה והמו"מ המדשדש בבריטניה בהחלט מעודדים. אם כי חשוב להדגיש שאני לא מיואש – טלטלות גלובאליות דווקא מרגשות אותי (לכל "ציידי הפריבילגיות" – אני יודע שזה מפני שאני פריבילגי, וחווה את המשבר מכורסת הקורא רסס שלי. רק אוסיף להגנתי: נראה לי שהייתי נרגש הרבה יותר אם גם אני הייתי קרבן למשבר, בהינתן שכולם היו קרבנות כמוני – בקיצור, קטסטרופה מוחלטת באמת. מצד שני, כנראה שגם פה מדברות הפריבילגיות שלי, המביאות אותי לדמיין קטסטרופות כהזיות רומנטיות מהפכניות א לה ד"ר ז'יוואגו).
      לגופו של עניין – אני לא יודע אם החיים במערב אירופה היו פחות נוחים לולא האיחוד. אבל האמת שזו לא הטענה שלי – ייתכן שהאיחוד, כישות פוליטית, ביטחונית או תרבותית, היה חשוב ברגעים היסטוריים מסוימים. זה מחוץ לגבולות הדיון שלי. מה שכן, נדמה לי שכיום הוא מזיק מבחינה תרבותית ומבחינה פוליטית (וכנראה גם מבחינה כלכלית, למרות שבזה אני כמעט לא מבין).

  3. Tamar Says:

    האיחוד משרת בעיקר את האינטרסים של התעשייה הכבדה, של לפני עידן הגלובליזציה וייצור הכל בסין. לא הייתה סולידריות ואין לצפות יותר מדי לסולידריות, אבל אם כבר – למה מובעת פה אכזבה מסוימת מרצונם של הגרמנים להפגין סולידריות, ולא מן העובדה שהיוונים, בסולידריות אופיינית, "בישלו את הספרים" ורימו את האיחוד במשך שנים לגבי מצבם הכלכלי האמיתי? שהיוונים, שוב בסולידריות עם נהלי העבודה של שאר האירופאים, הבטיחו (בלי יכולת כיסוי כלכלי) לעובדי המדינה שלהם פנסיות בגיל 57, משכורת 14 והפנינה שבכתר: זכויות הפנסייה של שוטרים ואנשי צבא קבע יכולות לעבור בירושה לבנותיהם?

    • גל כץ Says:

      האיחוד ידע היטב שהיוונים רחוקים מהסטנדרטים של אמנת מסטריכט. המחשבה היתה שהצירוף לאיחוד יקרב אותם עם הזמן לנורמות הכלכליות המערב-אירופיות. גם פה לא היה אלטרואיזם יוצא דופן, אלא רצון להרחיק את יוון מחוג ההשפעה הסובייטי (כשהיא רק הצטרפה לאיחוד) ומאוחר יותר – לבצר את חוג ההשפעה המערב-אירופי במזרח היבשת.
      אבל האמת שאין לי שום מוטיבציה להגן על היוונים במסגרת הנורמות של האיחוד. אני חושב שמוטב שהם ינטשו אותו, ושכל הסטרוקטורה הריקה הזו תקרוס. זה ברור שסגנון החיים היווני שונה ממה שמקובל במערב אירופה, ואין בזה רע בהכרח. עתות משבר שכאלה לא אמורות לגרום לנו להתיישר מייד לפי הנורמות הקיימות, אלא להטיל בהן ספק, בהתאמה שלהן לדרך החיים שלנו.
      מדינות רבות, למעשה כל המדינות, מוציאות "בלי יכולת כיסוי כלכלי". המחשבה היא שצמיחה עתידית תאפשר לעמוד בהתחייבויות עתידיות, למשל התחייבויות פנסיוניות. כאמור, אני מבין בכלכלה מעט מאוד, אבל אומרים לי, למשל, שהעובדה שליוון אין מטבע שהיא יכולה לפחת, מקשה עליה מאוד לשלם את החובות העתידיים שלה.

  4. דודי Says:

    שנאת הזרים של תיאו ואן גוך אכן התגלתה כמסוכנת. הקסנופוב – המסוכן – הזה יצר סרט, שמבקר את היחס לנשים באסלאם. הוא הסווה היטב את פניו ההולנדיות הלאומניות מאחורי כסות של דאגה מזויפת לשיוויון הנשים והתנגדות לאלימות.

    אנשים כאלה הם ממש סכנה.

    • גל כץ Says:

      אין כמו קצת סרקזם לסופו של יום. לגופו של עניין — הדאגה לזכויות אדם (ונשים ביניהם) היא אחד המסווים הנפוצים לאותה קסנופוביה שמאלית/ליברלית שאני מדבר עליה. אפשר וצריך להתנגד לאלימות ולפגיעה בזכויות אדם, אבל לגבי כל "מתנגד" שכזה, צריך לבחון את מי הוא מגנה ואת מי לא, האם הוא בוחר להוציא את האנרגיה הפוליטית שלו רק על מיעוטים או גם על החזקים באמת, מי בעלי הברית שלו, אילו שימושים נעשים בסרטים ובספרים שלו – ושאלות נוספות מעין אלה.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: